Is het energieonzuinig om je vriesvak leeg te hebben? Kun je er beter wat flessen water inleggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Het bevriezen van het water in het vriesvak zal in eerste instantie extra energie kosten, als het eenmaal ijs geworden is zal er weinig voor- of nadeel te verwachten zijn.
De temperatuur in de kast zal iets langzamer fluctueren tussen de twee temperaturen waarop de thermostaat in- en uitschakelt, maar dat geeft volgens mij geen energie voordeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is inderdaad weinig efficiënt of je vriesvak leeg te hebben. Maar uitzetten zal geen optie zijn.
Echter alles wat je erin stopt kost energie om in te vriezen en diepgevroren te houden. Dus wat flessen water erin leggen kost alleen maar meer energie.
Wél is het zo dat in geval van stroomuitval extra vulling van je vriesvak het opwarmen vertraagd.
12 jaar geleden
Utrecht
12 jaar geleden
Da's waar.
Uitzetten is overigens toch geen optie omdat er aan een vriesvak vaak een koelkast hangt die wel koel moet blijven.
De consument heeft hier een artikel aan gewijd www.consumentenbond.nl. Hierin geven ze aan dat je idd je vriesvak niet te leeg moet laten. Het vriesvak moet dan meer zijn best doen om de producten die er liggen te koelen.