We wonen in studentenappartement, hoofdhuurder wil eigen huis... aantal vragen

We wonen op dit moment met 3 man in een Studenten appartement, waar we met ze allen de huur betalen. Er is 1 hoofdhuurder, nu wil die over een tijdje weg gaan, wij willen blijven, kunnen we het contract zomaar (kosteloos?) Overnemen? En stel dat dit kan, hoe zit dat met gas water en licht enzo? En welke belastingen moeten we dan betalen? (Denk aan afvalbelasting, rioolheffingen e.d. En hoe hoog kunnen deze kosten zijn (totaal?) Ik heb hier niet veel verstand van, maar wil me wel goed laten informeren voor we(of ik) klakkeloos alles overnemen, en er vervolgens achterkomen dat we t niet redden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je een contract waar iets in staat over de kosten?
verhuurt de hoofdhuurder het onder aan jullie? huren jullie ieders een kamer? is het particulier gehuurd of via een bureau? zonder aanvullende info is er niet veel zinnigs over te zeggen namelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij zitten "inclusief" omdat we onderling hebben afgesproken dat diegene die de hoofdhuurder is de servicekosten e.d. Betaald, dus ook gas water en licht. Zover ik weet is het van een persoon die meerdere appartementen verhuurt (ik neem aan een bureau?) We hebben wel voor we hier komen wonen toestemming gevraagt of we hier mochten wonen met 3. Dat mocht, dus staan er ook ingeschreven. Allemaal een eigen kamer ja. Hopelijk kun je hier iets mee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou deze vragen aan de hoofdhuurder vragen, want belasting ed. verschilt per gemeente. G/w/l ligt beetje aan verbruik en aan isolatie van de appartement.

Het beste antwoord

Neem contact op met de verhuurder of iemand anders in huis de hoofdhuurder kan worden of dat jullie allemaal dezelfde status kunnen krijgen.
Zo ja, dan kun je gas, elektra en water ook op een andere naam over laten schrijven.
Heffingen zijn voor de huurders, behalve ozb (onroerende zaakbelasting), en afhankelijk van de gemeente - kijk op de site van je gemeente(of bel er heen voor specifieke uitleg) hoe hoog die zijn en of er speciale regels gelden voor gezamenlijke bewoning.
Alles dus inderdaad eerst goed uitzoeken!