ik wil graag heel grote pompoenen kweken zijn hier middelen voor??

het is een kleine pompoensoort

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.4K

Het beste antwoord

Een kleine pompoensoort, daar krijg je geen reuzenpompoenen van.
Je zult moeten beginnen met de juiste soort, bijvoorbeeld Cucurbita pepe ‘Atlantic Giant’.
Hier vind je goede instructies:
http://www.infotalia.com/nld/tuin/moestuin_en_kruidentuin/moestuin/moestuin_detail.asp?id=2359

http://www.acd-serres.be/details.asp?language=nl&productID=560551

Hier een foto van de recordpompoen van vorig jaar:
http://pumpkinnook.com/giants/giantpumpkins.htm (821.23 kg!!)

Ik wens je veel succes, en ik wacht op de uitnodiging voor de GV-pompoensoepdag volgend jaar :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Daar komt heel wat bij kijken zie ik al.

"Tips van kenners om reuzenpompoenen te kweken:
Planten:
- graaf een heel groot plantgat (2 op 2 meter)
- gooi er vijf kruiwagens goed verteerde stalmest van twee jaar oud in, enkele zakken potgrond, houtas en gecomposteerde esdoornbladeren.
- in het plantgat boor je een gat van 1 meter diep en dat vul je met zand (voor een goede drainage)
- voorzie plantruimte afhankelijk van de grootte die je wilt bereiken - wil je de grootste pompoen, dan moet je 100 vierkante meter per plant voorzien

Nachtvorst:
- Bescherming tijdens de koudste nachten is noodzakelijk.
- Begin zeker voor half mei als je hele grote pompoenen wilt kweken. Dus dan moet je zeker de jonge pompoenplantjes nog afdekken.

Bemesting:
- leg de ranken van de pompoenen open, want ze mogen elkaar niet overgroeien
- steek de ranken af op het einde van de voorziene ruimte
- tijdens de teelt strooi je compost en verschillende samenstellingen van meststoffen
- dien bladvoeding toe
let op de druppeldarmen waarmee water met meststof wordt toegediend

Bestuiving:
- Steek de mannelijke bloemen de avond voor ze open gaan in plastiek zakjes om te vermijden dat het stuifmeel op ongewenste bloemen terecht komt.
- Ook de vrouwelijke bloemen moet je afschermen tot ze verwelkt zijn, dus ook nog na de bestuiving
- selecteer een vrouwelijke bloem op minstens 3 meter van de plantvoet
- Slechts één vrucht per plant

Schaduwdoek:
- Voorzie iedere pompoen van een schaduwdoek
- Het afschermen van de zon heeft tot doel om de pompoenhuid jong te houden zodat ze langer kan uitzetten

Antiworteldoek:
- Leg een antiworteldoek op de plaats waar pompoenen moeten uitgroeien
- Dit heeft twee voordelen: enerzijds is er bescherming tegen ongedierte en anderzijds kunnen de ranken niet inwortelen."

Voor meer informatie kun je op de website terecht.