Kan een brandblusser in huis uit elkaar springen als deze een lange tijd niet gebruikt is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
7.8K

Het beste antwoord

Nee, dat mag natuurlijk nooit!
De meeste brandblussers worden immers (bijna) nooit gebruikt! Je kunt een brandblussen niet bijv. half gebruiken en vervolgens bewaren voor het volgende brandje.
Er zijn overigens verschillende soorten blussers zoals: sproeischuimblussers, poederblussers, schuimblussers, en koolzuursneeuwblussers
De levensduur van een blusser is max. 20 jaar. Ze moeten 1x per jaar worden gekeurd en na 10 jaar in revisie.
De meeste mensen die een brandblusser in huis hebben doen dat niet zo regelmatig. Wij niet tenminste, terwijl het eigenlijk zou moeten. Wij laten ze elke 5 jaar keuren.

Zie verder:

http://www.rhbrandbeveiliging.nl/onderhoud_blusmiddelen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee hoor. Een brandblusser wordt op alle punten heel goed gecheckt en ze gebruiken ook stoffen die ook na enige tijd goed blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is mogelijk dat na calamiteiten (te denken valt aan brand) de onder druk staande componenten in/aan een brandblusser kunnen exploderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een openbaar gebouw moeten ze hem keuren dus niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in geen geval ,een brandblusser bevat A een tank met blusmiddel ,waarin de druk tot minimaal 25 bar kan oplopen , B een co" patroon afgesloten van de rest deze word geactiveerd op het moment dat de veiligheid verwijderd en de slagpin ingedrukt word , C een mechanisme om de co² patroon te activeren . De jaarlijkse keuring die eigenlijk plaats moet vinden is niet veel meer dan een visuele inspectie op roest en het wegen van de brandblusser ,dit oom te kijken of deze nog vol is . wel nuttig overigens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat kan niet. op de meeste brandblussers zit er een veiligheidsventiel op zodat als de druk te groot wordt er automatisch lucht uit ontsnapt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hadden op school vroeger brandalarm gehad vanwege een ontplofte brandblusapparaat. Het was een vrij oude, bij nieuwere kan dit bijna nooit gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee volgens mij niet. Als je een brandblusser lang niet gebruikt is er steeds minder inhoud. Ik weeg mijn brandblusser en onder een bepaald gewicht wordt hij vervangen. Dat is een tip van de preventie voorlichting van de brandweer destijds. Eens per zeven jaar vervang ik al mijn brandblussers. Auto, keuken, garage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elk blustoestel dat in Nederland op de Nederlandse markt wordt gebracht moet een rijkstypekeurnummer hebben. Dit is vastgelegd in het Besluit Draagbare Blustoestellen 1997. Het Besluit draagbare blustoestellen 1997 is gebaseerd op artikel 17, eerste lid, van de Brandweerwet 1985. Het besluit en de aangehaalde Europese normen hebben tot doel dat alleen aantoonbaar deugdelijke en veilige draagbare blusapparaten, die voldoen aan de op Europees niveau bepaalde vereisten, op de Nederlandse markt worden gebracht. Zodoende kan de consument/gebruiker van een in Nederland gekocht draagbaar blusapparaat dat is voorzien van een Rijkstypekeur erop vertrouwen dat een dergelijk apparaat bestemd en geschikt is voor het blussen van branden waarvoor het is goedgekeurd. In het besluit is de norm NEN-EN 3-7 geïmplementeerd. Hierin zijn de eisen opgenomen inzake veiligheid en deugdelijkheid van draagbare blustoestellen.

Kortom als u een draagbaar blustoestel heeft met een rijkstypekeurnummer (zie afbeelding), deze niet ouder is dan 20 jaar, na 10 jaar is gereviseerd door een erkend bedrijf en verder géén uitwendige beschadigingen of diepe corrosie heeft zal deze onder normale omstandigheden niet uit elkaar springen of ontploffen.

Wel is het verstandig om uw blustoestellen regelmatig te laten controleren op een goede werking door een erkend onderhoudsbedrijf. In het besluit brandveilig gebruik bouwwerken is het aan bedrijven en instellingen verplicht opgelegd om dit één keer per twee jaar te laten doen. (in het verkleden was dit één keer per jaar)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men moet steeds voldoen aan alle veiligheidsmaatregelen en ervoor zorgen dat we onze brandblussers op tijd laten keuren. Het is van cruciaal belang gekeurde apparatuur in huis of op de werkvloer te hebben.