Mag de verhuurder zomaar de deur van studentenkamers openmaken en binnenwandelen?

Ik heb de verhuurder er regelmatig op betrapt dat hij gewoon de deur van een van de kamers van mijn huisgenoten openmaakt als ze niet thuis blijken en dan hij ze ook betreed. In mijn huurcontract staat duidelijk dat de verhuurder de privacy van zijn huurders moet respecteren en het gehuurde niet mag betreden zonder afspraak met huurders. Vandaag ook lag ik nog in bed en kwam de verhuurder langs, omdat ik nog half sliep deed reageerde ik niet echt op het kloppen op mijn deur, waarna de verhuurder dus probeerde mijn deur open te maken met een loper.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag niet, gewoon de cilinders van de sloten vervangen. Hij mag in het huis komen voor reparaties en dergelijke, maar NIET in de kamers tenzij met een goede reden, zoals reparaties.

Het beste antwoord

Wat er in je huurcontract staat maakt niet eens uit:
Dit mag niet.

Het enige recht wat de verhuurder heeft is om in noodsituaties een kamer te betreden, voor al het andere moet ie een afspraak maken.

Persoonlijk heb ik altijd een ander slot (andere cilinder) in de deur gezet. Als er een noodsituatie is mag ie de deur intrappen en betaal ik de kosten wel. Welke bij een echte noodsituatie waarschijnlijk nog verzekerd zijn ook.

Wat ook wel eens gedaan wordt is de verhuurder een verzegelde sleutel te geven. (in een doosjes wat ie kapot moet maken om bij de sleutel te kunnen komen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het zo duidelijk in het huurcontract staat mag het dus niet.
Sowieso een schuifje op je deur zetten, zodat hij niet in je kamer kan komen als jij nog slaapt. En verder dit bij hem neerleggen dat dit een schending is van je privacy de deur openen als je geen afspraak hebt.
Zet dit gesprek op papier en laat het ondertekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kun je zelfs aangifte doen van inbraak, huisvredebreuk.

Jij mag trouwens ook zonder de verhuurder op de hoogte te stellen de cilinders van je sloten vervangen.

Huurders staan heel sterk in Nederland.
Je moet wel bewijs hebben. Neem die idioot op zou ik zeggen. Op GeenStijl weten ze er wel raad mee..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juridisch heb je gelijk, er zijn echter veel voordelen om een normale verstandhouding met je verhuurder te hebben. Meteen aangifte doen is iets overdreven,
de cilinder vervangen is de meest logische oplossing.
Als je daar over wordt aangesproken, heb je meteen een mooie ingang om het er over te hebben. De verhuurder kan dat namelijk alleen weten als ie geprobeerd heeft de kamer te betreden. (wat ie weer alleen op afspraak mag doen)