Is de woningbouw verplicht om een stopcontact in de badkamer te plaatsen als deze er eerder wel zat ?

Toen ik in het ziekenhuis lag , heeft de woningbouw bij mij een nieuwe badkamer geplaatst. Nu is het zo dat ze opeens geen stopcontact meer hebben geplaatst.
Is de woningbouw verplicht om een stopcontact in de badkamer te plaatsen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
5.6K

Antwoorden (4)

Het is niet verplicht om een stopcontact te hebben op je badkamer.Maar je zou het wel aan de woningbouw kunnen vragen waarom ze het niet hebben terug geplaatst.
Ik vind het zelf ook wel makkelijk voor het scheerapparaat,fohn en dergelijke.

Toegevoegd na 6 minuten:
Misschien is je badkamer zo verbouwd dat hij op de plaats waar hij voorheen zat nu te dicht bij je bad of douche zou zitten en ze hem daarom hebben verwijderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is sinds 25 jaar verboden om een stopkontakt in de badkamer te hebben. Je mag alleen een trekschakelaar hebben waarmee je je wasmachine aan kunt zetten. Ik kwam hier onlangs achter toen mijn stopkontakt in de douche kapot was. Toen vertelden ze mij dat in de winkel en ook iemand anders vertelde dit mij. Dus de woningbouwvereniging mag zelfs geen stopkontakt in je badkamer plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb vorig jaar een badkamer laten plaatsen met een stopcontact. Door een erkende aannemer, dus het is zeker niet verboden. Nou zit hij wel achter de spiegelkast, dat dan wel. Maar die kasten worden kant en klaar verkocht met een stopcontact. Dus het zal niet verboden zijn.
Pieter2011
12 jaar geleden
(Zie bron:) Het is altijd handig om een stopcontact (wandcontactdoos) te hebben in de buurt van de wastafel. Apparaten als een scheermachine, elektrische tandenborstel of föhn worden hier vaak gebruikt. Het stopcontact moet wel minimaal 60cm van de waterbron (kraan) af zitten. Daarnaast dient het stopcontact te zijn voorzien van randaarde en moet de groepenkast zijn voorzien van een aardlekschakelaar. Heeft u geen aardlekschakelaar in de groepenkast, dan is het niet mogelijk om in de badkamer een stopcontact te plaatsen. http://www.mijnkluswijzer.nl/index.asp?pa_id=22 Veel woningcorporaties zeggen bij voorbaat "dat het niet mag", want scheelt ze een hoop kosten.
Wel slordig om dit zomaar zonder overleg te doen. Of het wel of niet mag is gebonden aan strenge regels. Niet ten onrechte, want water en electriciteit is en blijft natuurlijk een gevaarlijke combinatie. Dat ze het niet gedaan hebben kan zijn omdat ze zich strikt aan de geldende voorschriften gehouden hebben. In de bron zie je wat de voorschriften zijn om wel of niet een stopcontact te mogen plaatsen in een "natte" ruimte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
k heb 10 jaar terug gehoord dat er geen stopcontact in een badkamer mag, wel raar dat 710 jaar terug bij ons de bad kamer verbouwt is en er wel een gewoon stopcontact geplaatst is en niet zo een die je vaak ziet in hotels

Toegevoegd na 39 seconden:
haha 710 jaar moet zijn 10 jaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.mijnkluswijzer.nl/index.asp?pa_id=22 In zone 3 mag het.