Ik woon boven een shoarmazaak en heb nu last van kakkerlakken en tevens ander ongedierte. Heeft het zin om een professionele verdelger te laten komen?

wat zouden redelijke prijzen hiervoor zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (6)

jazeker heeft dat zin. Die zal ook de bron voor jou gaan zoeken en als je nu via je gemeente de ongedierte bestrijding belt, heb je redelijke kans dat zij gaan "praten" met de eigenaar van de zaak.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als ze van de beneden buren komen kost het je waarschijnlijk niks, maar je moet het echt via de gemeente gaan regelen, die hebben ook een ongediertebestrijding en die zullen zeker de eigenaar van de zaak op zijn plichten wijzen, ook al is het pand gekocht, dat maakt niks uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, maar van de gemeente heb ik te horen gekregen dat hun niets doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat meen je? mm, dan toch eerst zelf een bedrijf inschakelen en de bron vinden. Als die bekend is kin je verder. Moet je zelfs verder want als het van beneden komt, heeft bestreiden bij jou alleen boven geen zin.
Mss als de bron bekend is daarmee naar de eigenaar gaan, die zal dit probleem ook niet leuk vinden, en helemaal niet als jij dat "bekend" gaat maken.
Een professionele verdelger kan je helpen. Laat ook kijken waar er eventueel openingen zijn naar beneden naar de shoarmazaak. Verwarmingsbuizen of waterleidingpijpen hebben vaak nog ruimte om naar boven te klimmen voor die beesten. Als ze uit die zaak komen zou ik meldingmaken bij de warenwetgever
ronron1212
12 jaar geleden
Ik zou zeker weten een verdelger laten komen. Je moet ook met de eigenaar gaan praten want anders blijf je een verdelger bellen. Dan ben je heel veel geld kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De winkel heeft een vergunning gekregen van de gemeente. Voordat je geld gaat uitgeven eerst de gemeente bellen, foto en video maken van de overlast en vragen of ze zsm willen langskomen. Als de gemeente je gelijk geeft kan je op kosten van de veroorzaker alles laten reinigen en belangrijker mischien is dat de gemeente evt middels een dwangsom de eigenaar kan verplichten om zijn hygiene op orde te brengen en te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas kan ik niet aantonen dat het bij hem vandaan komt. Wel weet ik zeker dat de hygiene in mijn huis dik in orde is en dat er geen etensresten rondslingeren (hooguit een ui in de voorraadkast die niet afgesloten zit) Dit omdat we in de winter ook muizen hebben rondlopen in het pand.
Naast de al gegeven antwoorden: de VWA inschakelen (de Voedsel en Waren Autoriteit, voorheen keuringsdienst van Waren).
http://www.vwa.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het zin heeft om een bedrijf voor ongediertebestrijding in te schakelen? Ik vrees van niet. De kakkerlakken zijn niet uit jouw woning afkomstig, maar van de shoarmazaak. Daar ligt dus waarschijnlijk de kern van het probleem. Als zij niet meewerken, is het vrijwel onmogelijk om de overlast aan te pakken. In bijna elk huis zitten wel kiertjes en gaatjes, zeker op plekken waar leidingen door vloeren en muren lopen.

Als je de woning huurt, dan hoort de verhuurder het probleem op te lossen. Maar ik begrijp dat jij eigenaar bent.

Het zou verstandig zijn om eerst eens bij (alle) buren te informeren of zij met hetzelfde probleem kampen. Als de bestrijding plaatsvindt in alle aangrenzende woningen, is de kans op succes het grootst.

Kakkerlakken zijn overigens taaie rakkers en moeilijk te bestrijden. Eén behandeling is nooit genoeg. Als na een maand of twee na de verdelging de eitjes uitkomen, begint het probleem opnieuw...

Degene die het probleem veroorzaakt, in dit geval de shoarmazaak, zou natuurlijk in eerste instantie het initiatief moeten nemen om een extern bedrijf in te schakelen. Het lijkt mij niet onredelijk dat zij ook (alle of een groot deel van) de kosten betalen van het verdelgingsbedrijf. Ik zou daarover eens contact opnemen met de Voedsel- en Warenautoriteit.
Die stellen op hun site heel duidelijk:
>
Muizen, vliegen en kakkerlakken zijn voorbeelden van ongedierte. Zij worden ook wel plaagdieren genoemd. Zij kunnen een risico vormen voor de voedselveiligheid. De bestrijding ervan moet door professionals worden gedaan.<
Vlak eronder staat trouwens een artikel over het sneller sluiten van vieze keukens:
http://www.vwa.nl/onderwerpen/gevaren/dossier/ongedierte
Zij zullen je vast een goed advies kunnen geven en/of je kunt hen misschien gebruiken om de shoarmabaas onder druk te zetten.

Ik heb het nog even nagekeken, maar ook in grote steden als Rotterdam moeten particulieren huiseigenaren zelf de bestrijding betalen. (Huurders dus overigens niet!).

Sterkte en succes!
Pieter2011