dit ligt eraan welke soorten buizen er onder de vloer liggen.

De buizen voor waterleiding en verwarming worden (in Nederland) gekeurd door KIWA voor een KIWA en KOMO keur. Goedgekeurde buizen voldoen aan minimumeisen.

De buizen hebben in het algemeen een verwachte levensduur van meer dan 50 jaar. Dit wordt berekend aan de hand van "langeduurproeven" en "computerberekeningen" (Dus niet aan de hand van 50 jaar praktijkervaring).

De invloed van het plasticresidu (door kunststofcorrosie) op de rest van een installatie wordt niet meegenomen in een kwaliteitsbeoordeling.

Toegevoegd na 2 minuten:
ook de soort isolatie rond de buizen beïnvloeden de levensduur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij hebben een ouderwets system van slangen, nu 20 jaar oud, onder de plavuizen liggen in het beton en dat had een levensduur van 25 jaar!. Het hangt er dus vanaf of het een nieuw systeem is, dat wellicht (veel) langer meegaat of een oud systeem, waarbij de levensduur een stuk korter is dan de hierboven genoemde 50 jaar.