Hoe gevaarlijk is Cederhout om te branden in allesbrander. Wat kan ik doen om schoorsteenbrand te voorkomen bij hout met hars?

ik heb een hoop hout met hars wat ik wil gebruiken als brandhout

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
15.4K

Antwoorden (2)

Ik heb al 30 jaar een houtkachel.
In die dertig jaar heb ik al vanalles gestookt, dus alles wat hout heet, ook multiplex en spaanplaat.
Dat laatste is niet zo best voor de schoorsteen, weet ik nu.
Het allerbelangrijkste is de verbrandings themperatuur van de kachel (Kan je metertje voor kopen)
Bij een goede verbrandings themperatuur zie je geen rook uit je schoorsteen!!!
Dus alle gassen verbranden vrijwel volledig!
Dus blijft je schoorsteen schoon.
Schoorsteenbrand krijg je bij onvoldoende verbranding, te kleine pijp, te vers hout en het te snel temperen van je kachel waardoor er weer een onvolledige verbranding ontstaat.
Ook het niet op tijd vegen van de schoorsteenpijp, kan brand veroorzaken.
Maar bij een goede verbranding is hout met hars geen enkel bezwaar, dat stook ik regelmatig.
Gooi nooit te veel hout in een keer in je kachel omdat het dan allemaal tegelijk gaat branden en je kachel oververhit kan raken.
Een allesbrander of houtkachel goed stoken is een hele kunst maar wel erg leuk en prettig warm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook ik stook al jaren een houtkachel/allesbrander.
Preventief tegen schoorsteenbrand kun je het beste elk jaar je schoorsteen vegen. Laat dit doen door een bedrijf dat is aangesloten bij de Algemene Schoorsteenvegers Patroons Bond (ASPB). Als je niet kunt bewijzen dat je schoorsteen geveegd is, betaald de verzekering niet uit.
Een schoorsteenbrand ontstaat door afzetting van creosoot (een teerachtige substantie) in het rookkanaal. Je moet bij het stoken zorgen dat de verbrandingtemperatuur hoog genoeg is. Dit voorkomt teveel afzetting van creosoot. De kachel pas temperen als hij goed brandt.
Je kunt alle soorten ongeverfd en onbehandeld hout stoken. Ook cederhout en hout met hars.

Maak je niet te ongerust voor schoorsteenbrand, als je elk jaar de schoorsteen laat vegen en op de juiste manier stookt, is de kans op schoorsteenbrand echt niet zo groot.

Wel is de warmte van de kachel veel behaaglijker dan die van een CV.

Ik doe er een link bij met wat informatie over schoorsteenbrand voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog even dan kan hij weer aan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geniet er ook altijd van, maar vandaag kon ik de behoefte om de kachel aan te steken moeiteloos onderdrukken :-)