Hoe werkt laagspanning?

Sommige spotjes (aan lijnen) werken met een trafo > laagspanning. De (halogeen)lampjes gebruiken 20W. Nu met LED, verbruikt het lampje veel minder Watts.
In caravans wordt ook (vaak?) laagspanning gebruikt: koelkast b.v.
Kan laagspanning helpen met energiegebruikvermindering. Dit is de tweede vraag. Dus: Hoe werkt laagspanning EN hulp bij energiebesparing in huis/kantoor?

Groet,
FredH

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
4.9K

Het beste antwoord

Het energieverbruik wordt gereduceerd door het vermogen ('Watts') te verminderen. Een 50 Watt lamp op 12 Volt of op 220Volt maakt niets uit; het blijft 50 Watt. Een spaarlamp of LED van 5 Watt gebruikt minder energie dan een gloeilamp of halogeenlamp van 50 Watt gebruikt.

Voor de rest werkt laagspanning (zwakstroom) in principe hetzelfde als 'gewone' stroom (sterkstroom is 220 Volt nog niet). Alleen zijn sommige lampen voor 12 Volt en andere voor 220 Volt gemaakt. Een 220 Volt goeilamp kun je rustig op 12 Volt aansluiten (en zal dan heel zwak branden). Een 12 Volt halogeenlamp op 220 Volt geeft maar heel even, heel veel licht (flitslampje, 1 malig gebruik).

Toegevoegd na 1 minuut:
Een kleine aanvulling: door de interne weerstand zal een 50 Watt gloeilamp (220 Volt) op 12 Volt geen 50 Watt meer verbruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je haalt een boel door elkaar:

Spanning = bv 230 volt = Verschil in voltage tussen de + en de 0 pool van je stromvoorziening
Vermogen = bv 20 watt = energie verbruik = Spanning * Stroom (Stroom: in Ampere: 'Electronen die door je draad gaan'

Laagspanning: Wisselspanning tot 1000V en gelijkstroom tot 1500V

Zwakstroom: Tot ~ 50V spanning.

Een lager wattage is beter qua energie besparing. Een lagere spanning meestal niet, omdat de stroom omhoog gaat en er in je transformator ook veel energie verloren gaat bij het omzetten van bv 230V naar 25V.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de wereld van electriciteit kennen we de volgende definities/afspraken:
hoog-, midden- en laagspanning :
Om de verliezen zo laag mogelijk te houden, wordt bij het transport op het stroomnet gekozen voor een hoge spanning bij een lage stroomsterkte.
De generatoren van een elektriciteitscentrale leveren stroom met een hoge spanning van
20 000 V. Deze wordt met drie dikke geleiderdraden naar een transformatorstation gevoerd.
In dit station wordt de spanning verhoogd van 20 000 V naar bijvoorbeeld 380 000 V.
Spanningen boven 100 000 V wordt hoogspanning genoemd.
Het hoogspannings-transportnet levert de elektrische energie af bij tussenstations.
Deze tussenstations staan in de buurt van steden en dorpen. Daar wordt de spanning teruggebracht tot 10000 of 15000 V.

Spanningen tussen 1000 en 15000 V worden middenspanningen genoemd.
Hierna wordt de elektrische energie met een distributienet vervoerd naar de onderstations in de woonwijken. Deze onderstations verlagen de spanning verder tot 400/230V de zogenaamde laagspanning.

De elektrische energie wordt dan in een distributienet gebracht en via verdeelstations naar de verbruiker /stopcontact vervoerd.
Deze laagspanning wordt nog eens ingedeeld in ongevaarlijke laagspanning, met een maximale waarde van 42 V en de gevaarlijke laagspanning die ligt tussen 42 V en 500 V.
In het jou bedoelde voorbeeld hebben we het dus over de categorie (ongevaarlijke )laagspanning ook wel zwakstroom genoemd.

Op zich werkt zwakstroom (halogeen) vaak met lampen die een lagere Wattage (verbruik)hebben dan een gloeilamp(voorzover nog leverbaar).Met Led verlichting gaat dit verbruik nog meer naar beneden.
Le(d)t wel dat LED verlichting nog in een ontwikkelstadium verkeert en niet altijd de beloofde prestaties levert.

al@din HJ