Is het normaal dat ik voor een studentenkamer al moet betalen terwijl ik er nog helemaal niet ben ingetrokken?

Ik ben aankomende student en ik wil graag een kamer huren in Groningen. Ik heb al een kamer op het oog. Deze kamer komt per 15-07 vrij. De bemiddelaar zei tegen mij dat het normaal is dat ik ook al huur betaal voor augustus (en waarschijnlijk ook juli) terwijl ik er dan nog helemaal niet in zit. Is dit normaal? En zo ja, is dit juridisch gegrond? En zo nee, waar kan ik dit dan vinden? Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je contact opneemt met een verhuurder van een kamer, weet je nooit met wie je te maken hebt. De meeste verhuurders zijn doodnormale mensen, maar er zitten ook mensen tussen waarvoor je zeker moet oppassen. Soms wordt de kamer mooier voorgedaan dan dat hij werkelijk is, wil de verhuurder er vandoor met je voorschot, of is er helemaal geen kamer
Nog een handige tip: Google even op het adres, de naam of het e-mail adres van de verhuurder waarmee je contact hebt. Misschien kom je wel klachten tegen op een forum of op de zwarte lijst van StudentZonderKamer. Je weet dan met wie je te maken hebt en je kan nog op tijd stoppen. http://www.studentzonderkamer.nl/Article/Article_18_Tips%20om%20oplichting%20te%20voorkomen.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huur betaal je sowieso altijd vooruit, dit in tegenstelling van je salaris wat je achteraf uitbetaald krijgt.

Het beste antwoord

Het is normaal dat een kamer niet voor je vrijgehouden wordt. Dus als je een kamer wilt, die per half juli vrijkomt, dan heb je de keus; of direct de kamer nemen en dus ook direct de huur betalen, of afwachten en hopen dat deze zelfde kamer in september nog vrij is. De kans op het laatste is vrij klein. waarschijnlijk vis je dan achter het net. Je bespaart dan natuurlijk wel nóg meer huur.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ikzelf heb hetzelfde gehad 2 jaar terug. Het is gewoon heel simpel, als jij tekent dan betaal je ervoor. Je bent dan een huurder, of je er nou woont of niet. Wil je er niet voor tekenen dan kun je vragen of het een maand later kan. De kans bestaat dat de verhuurder dan naar iemand zoekt die wel bereid is vooruit te betalen. Vergeet echter niet dat er waarschijnlijk ook nog het een en ander moet gebeuren aan je nieuwe kamer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je pas 15 juli erin kan dan hoef je echt niet de hele maand te betalen hoor.
Wel kan hij de maand augustus ook al in rekening brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, zolang jij geen huurcontract hebt hoef je ook nog niet te betalen, mits deze man speciaal voor jou reserveerd of zo. dan nog kan hij hooguit bij de eerste maand van huren en wonen 2 maanden extra vooruit vragen. die moet hij je dan weer terug betalen als je het pand verlaat. Dit kan gebruikt worden als jij als huurder iets kapot gemaakt hebt en gerepareert dient te worden

Toegevoegd na 45 seconden:
Gerepareert = gerepareerd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je hem huurt vanaf 15 juli dan moet je hem ook betalen vanaf die datum, of je er nu al gaat wonen of niet.
Als je de kamer vanaf september wil huren dan zal de verhuurder de kamer aan iemand anders verhuren die wél vanaf 15 juli wil huren.
Hij zal heus niet de kamer voor jou reserveren en 1 1/2 maand geen huurinkomsten rekenen.
Waarom ga je er niet alvast naar toe verhuizen? dan kan je alvast de nieuwe omgeving verkennen en heb je in september alle tijd om je op je studie te storten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verhuurder zal aansluitend huur willen ontvangen. Dus of je huurt (en betaalt) de kamer per 15/7, en kunt er dan ook al in (of je dat ook daadwerkelijk doet is aan jou), of je zegt dat je pas per september wilt betalen met de grote kans dat de verhuurder een andere gegadigde vindt die wèl per 15/7 wil betalen.
Dat is in de studentensteden heel normaal, er zijn veel kamerzoekenden en te weinig kamers, dus voor jou zo een ander.
Jij kunt niet verwachten dat de verhuurder een kamer anderhalve maand onbenut laat omdat dat jou beter uitkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel jezelf eens in de plaats van de kamerverhuurder.
Zou jij dan anderhalve maand huur willen derven omdat de huurder niet in staat is om de kamer eerder te betrekken, of dit niet eerder wil?