als ik een grote klus door een aannemer laat doen,moet ik dan ook een voorschot betalen

bv op materiaal of zo

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.4K

Het beste antwoord

Een aannemer zal gewoonlijk eerst een offerte maken.

Je kan eventueel na gaan of deze aannemer werkelijk is geregistreerd, zo heb je minder kans dat je met bedriegerij hebt te maken.

Ben je akkoord met de offerte en de voorwaarden, dan kan je een bestelbon van de werken laten opmaken door beide getekend, het is een contract om de risico's voor beide partijen te beperken.

Op deze wijze heeft de aannemer zekerheid dat de werken door hem mogen uitgevoerd worden.

Jij hebt dan normaalgezien ook meer zekerheid omdat er een bestelbon is getekend.

Eens deze bon is getekend, maar toch wordt verbroken door één der partijen, geeft dit recht op een schadevergoeding, mits dit vermeld staat in de algemene voorwaarden.

In Belgie mag een aannemer een voorschot van 30%vragen,
nog eens 30% tijdens de werkzaamheden en de laatste 40% na de oplevering der werken als deze goedgekeurd zijn.

Je bent niet verplicht om een voorschot te betalen, maar dan is de aannemer ook niet verplicht om deze werken uit te voeren. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is in de aannemerij heel gebruikelijk om in termijnen te betalen, waarbij een deel vooraf wordt betaald. Daarmee kan de aannemer de klus financieren, bijvoorbeeld een deel van het materiaal kopen.
itsme
12 jaar geleden
Meestal wel, aannemers willen toch een beetje zekerheid dat de klant serieus is. Er zullen vast ook wel aannemers zijn die zonder voorschot werken maar dat zullen er niet veel zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal wel, maar dit verschilt natuurlijk per aannemer. Je kan het beste eens bij een aantal aannemers informeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms wel, soms niet. Als het om een klus gaat waar material de grootste kostenpost is, vaak wel. Als het vooral uurloon is, dan vaak niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het om grote bedragen gaat, vaak ook wel. Een percentage vooraf en een percentage bij aflevering. 50/50 of 30/70 ofzo. Ook zodat de aannemer geen risico's neemt op deze manier.. Of z'n risico's verkleint.

Meestal staat dat ook wel op de offerte omschreven bij "betalingsvoorwaarden".