Waarom hebben veel boerderijen een 'hartje' in het dak?

Zie plaatje

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.1K

Antwoorden (3)

Dat is gewoon mooi en volgens mij in toen veel boerderijen werden gebouwd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral in Twente zie je dit.

Rond 700 na Christus kwamen de eerste geloofsvertegenwoordigers naar deze streek. Dat zijn mensen die probeerden de mensen hier te overtuigen om in het Christendom te gaan geloven. Omdat het Christendom in een God gelooft en niet in boze geesten, moesten deze geloofsvertegenwoordigers de mensen hier ervan overtuigen dat er geen boze geesten bestonden. Eigenlijk wilden ze ook proberen om de mensen hun geveltekens te laten verwijderen, maar hier waren de mensen zo aan gehecht dat dat niet lukte.
Langzaam maar zeker kwamen er toen Christelijke tekens in de geveltekens, zodat ze niet meer alleen tegen de boze geesten waren, maar ook lieten zien dat iemand Christen was.
Voorbeelden hiervan zijn:
- kruis met kelk en hostie : symbool van geloof.
- het anker : symbool van hoop.
- het hart : symbool van liefde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie door de dorpjes rijdt ziet ze links en rechts om zich heen: de meestal wit geschilderde versieringen op de daklijst van hun huis, die de makelaar wordt genoemd. Het woord 'makelen' betekent 'verbinden' en dat is wat de makelaar doet. Hij verbindt de twee planken die bij de nok samenkomen. Dat ze wit zijn is van de laatste tijd; vroeger werden ze doorgaans zwart geschilderd, in de kleur van de geteerde schuur.
Ze komen niet alleen in Zeeland voor. In Twente zijn ze ook veel te vinden. Daar worden ze 'stiepeltekens' genoemd. In Friesland gaan ze door het leven als 'uilenbord'. Ze worden daar vaak geflankeerd door twee zwanen. Eronder zit dan een gat waar de schuuruil zich mag nestelen. Dat verklaart dan de naam uilenbord.

De vorm van de versieringen, vaak uit bijgeloof, door de eeuwen heen gelijk is gebleven. Bij vervanging wordt een kopie van de oude gemaakt. We kunnen ze al terugzien op schilderijen uit de Gouden Eeuw. Vaak zijn het symbolen uit vervlogen tijden, de tijd van de Kelten en de Germanen. Niemand kent ze meer, maar ze worden wel steeds nagemaakt.

In Zeeland ziet men vaak een uitgesneden hart. Dat symboliseert een lang leven. Maar ook zijn er makelaars met omgekeerde harten. Dat moet beschermen tegen onheil, vooral onweer, al zou een bliksemafleider in dat geval waarschijnlijk effectiever zijn.
Een omgekeerd hart is volgens het Christendom een verboden symbool, omdat deze religie een hart als het symbool van Gods liefde ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De makelaar is de spits die boven de daklijst uitsteekt.
Vaak een mooie houtsnede me gedraaide punt. Wat jij volgens mij bedoelt zijn de zogenaamde "boeidelen" Ook deze waren vaak rijk versiert inderdaad ook regelmatig met symbolen. http://www.google.nl/search?hl=nl&safe=off&rls=PBEA%2CPBEA%3A2009-39%2CPBEA%3Anl&biw=1272&bih=686&gbv=2&tbm=isch&sa=1&q=dak+makelaar&oq=dak+makelaar&aq=f&aqi=g-s1&aql=&gs_sm=e&gs_upl=8104l8838l0l4l4l0l1l1l0l148l373l1.2 Deze link stuurt je naar google afbeeldingen met makelaars.