Hoe kan het dat mijn rhododendron dit jaar plotseling niet bloeit, maar wel knoppen met nieuwe bladeren geeft? Ik heb nog nooit gesnoeid.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
5.1K

Het beste antwoord

Bloemknoppen van de Rhododendron worden gevormd direct na de bloei, bij sommige soorten zelfs tijdens de bloei, zo kan het gebeuren dat al ver voor de winter de Rhododendron al volop met bloemknoppen zit.
Zitten ze aan het eind van de zomer er nog niet in, dan komen ze ook niet meer!
Als een Rhododendron niet optimaal groeit, maakt hij alleen maar bladknoppen.
Oplossing: rooi de plant er uit, maak een groot plantgat en vul dit met twee zakken goede potgrond, plant hier de Rhododendron weer in en geef flink water.
Snoeien is meestal niet nodig, bloemknoppen vormen heft alleen te maken met de groeikracht van de plant.
Bij langdurig droog weer, water geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mest m eens lekker bij en geef m goed water. Als ie niet bloeit dan heb je daar een speciale mest voor te koop in de winkel( tuincentra s) Mest speciaal voor de bloei. En als je plant niet wil groeien is er mest speciaal voor de groei te koop. Je kunt trouwens ook je hele tuin bemesten en dat kun je doen met gedroogde koe mest korrels. Goed strooien en daarna schoffelen en water geven. Het enigste nadeel is dan wel dat je buren het kunnen ruiken en jij zelf uiteraard ook. Maar met mest uit een flesje wat je gewoon bij de plant giet heb je dat probleem dus niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mesten is een goed begin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de rhodo het ene jaar uitbundig bloeit, valt het volgende jaar tegen. Of helemaal niet. Een truc is direct de uitgebloeide bloemen eruit te "knakken". Je ziet onder de plek waar de bloem zat eigenlijk al de knoppen voor de nieuwe vertakkingen. Door de bloem weg te nemen, wordt de energie voor het zaad aanmaken, wat de plant toch van nature wil, bespaard en gestoken in nieuwe groei. Met meer bloei het volgende jaar.

Adviezen voor mesten vind ik raar: rhodo's houden van lichtzure armere gronden. Ze zijn niet blij met rijke klei, om het zo maar te zeggen. En overigens gaan rijk bemeste planten meestal minder bloeien en maken ze meer blad - ze hoeven even geen zaad voor nakomelingen te maken.