Op de laurierplant in mijn huiskamer zit op de blaadjes een glimmende, plakkerige substantie (luis?). Wat is hieraan te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
7.7K

Het beste antwoord

Als je op de onderkant van het blad ook kleine witte stipjes ziet zijn het waarschijnlijk luizen. Sproei de stukjes met luis in met een mengsel met 2/3e groene zeep en 1/3e spiritus. Er zijn ook middeltjes in tuincentra die werken, maar die zijn niet heel veel beter. Het kan handig zijn om deze behandeling enkele dagen later te herhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het *kan* bladluis zijn, maar de kans is groot dat het spint is. In beide gevallen: Buiten zetten.

Je kan de plant tevens afsproeien met een zeep / water / spiritus mengsel afsproeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De laurier struik is zeer gevoelig voor dop ( schild ) luis.
Als je de blaadjes omdraait, dan zie je langs de bladnerven kleine bruine dopjes zitten, hieronder leven de dopluizen, ook wel schildluizen genoemd.
Deze krijg je er in, als je niet optimaal zorgt voor deze plant.
Deze zeer sterke plant, kan heel lang zonder water en / of mest, maar krijgt hierdoor wel een groeistoornis en daardoor weer een verminderde weerstand.
Enkele weken/ maanden daarna, komt er dan deze dopluis in, goed te zien aan de glimmende plekjes op het blad.
Ook bij te veel water geven, kan er een groeistoornis optreden, dus dopluis.
Geef de laurier een vloeibare mest, die werkt lekker snel en zet hem het liefst in de zomer buiten ( kan nu al)
Het blad kan je aan de onderkant bespuiten met een middel van ecostyle ( niet giftig)
Of maak een eigen middel:
1 deel water
1 deel zachte zeep
1 deel spiritus
Leg de plant plat neer, dan kan je goed onder het blad komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het een super dun laagje is dat op bijna alle blaadjes zit en als je geen luis/spint aanwijzingen kan vinden, dan is er niks aan de hand.
Had onze laurierplant (een hele grote) ook en die had zeker geen luis of spint.

Als je er last van hebt, de plant een keer een douche geven. Dat kan buiten, maar eventueel ook binnen onder de douche.