ik heb een seringenboom die volop in bloei staat,maar sinds een paar jaar bijna geen blad heeft,is er iemand die mij zou kunnen vertellen hoe dit kan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
5.9K

Het beste antwoord

Een Sering heeft een losse voedzame en vochtige grond nodig, echter de laatste jaren hebben we een aantal keren een ernstige droogte periode gehad ( nu dus ook )dan heeft de boom geen vocht en voedsel genoeg om al het blad vast te houden, dus stoot hij een groot deel van zijn blad er af, alleen al om te kunnen overleven.
vaak zijn dan ook de bloemtrossen kleiner dan normaal.
Om hem te helpen, zaag / snoei nu alle takken tot 1 m. hoog er af, geef hem een goede mest en zet er een paar uur de sproeier op.
Als je daar klaar mee bent, ziet de boom er niet uit, maar hij zal na een week of 3 weer gaan uitlopen en volgend jaar weer bloeien.
Wacht er niet te lang mee, anders loopt hij wel uit, maar bloeit volgend jaar niet.
Vorig jaar met succes dit toegepast met een oude sering, door 90 % van zijn takken er af te zagen ( was 3 m. hoog)
Dit jaar weer een prachtige volle struik met bloemen en met blad!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Misschien krijgt hij niet genoeg voeding. De bloemen zijn een vorm van overleven, die dienen voor de voortplanting. Bladeren kunnen soms te lijden hebben onder de ontwikkeling van bloemen. Misschien helpt het als je bijvoorbeeld in het najaar een mooie hoeveelheid compost toevoegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, er kan een bladluis in zitten, moet je onder het blad kijken of je wat ziet zitten. Heb je de boom verplaatst? Dan kan het best wat aan de wortelen liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je sering last heeft van verwelkingsziekte, dit is een schimmel.
lees maar; Indien je op die plaats liever geen gevoelige Catalpa meer zet denk er dan wel aan dat er nog andere bomen gevoelig zijn voor deze schimmel. Hierbij denken we aan Acer (esdoorn), Cercis (judasboom), Fraxinus (es), Robinia (acacia), Tilia (linde), Ulmus (iep), Vitis (druiven), Berberis (zuurbes), Cotinus (pruikenboom), Erica (heidekruid), Ligustrum (liguster), Rhus (fluweelboom), Ribes, Syringa (sering) en Viburnum (sneeuwbalstruiken).

Ik hoop dat je de boom nog kan redden, het ruikt altijd zo heerlijk als ze bloeien.