kan een familie die woont in een huurhuis, maar die niet de hoofdverhuurder is een huis voor mij en mijn vriend huren in rotterdam?

mijn vriend en ik zouden graag naar rotterdam verhuizen, maar wonen momenteel nog thuis (Utrecht).

we zijn pas afgestudeerd en hebben nog geen vast werk (we zijn nog geen jaar terug in nederland na ons stage in het buitenland).

om (snel) in aanmerking te komen voor een huurwoning kijken ze 9vd10 keer naar je inkomen, en dan ziet die van ons er niet zo mooi uit natuurlijk.

Dus is het ook mogelijk om een huis te huren onder de naam van de broer van mijn vriend, die wel vast inkomen heeft, maar nog thuis woont in een huurwoning (niet in Rotterdam)...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.4K

Antwoorden (3)

Nee onderverhuren mag niet als het gaat om de sociale woningverhuur. Als jullie inkomen niet voldoende is kan je ook niet in een huurhuis gaan wonen lijkt mij? Je schrijft je in als woningzoekende en ga vooralsnog proberen eerst een kamer te huren. Met een huurwoning alleen ben je er niet, je hebt enorm veel vaste lasten, die je op een kamer niet hebt. Er is een huurtoeslag en eventuele kwijtschelding van gemeentelijke belastingen, via gemeentelijke sites kan je verder kijken. Als iemand anders voor jouw een huis huurt krijgt hij heel veel problemen als die uitkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet.
Dit is vragen naar illegale activiteiten.

Als die broer een huis gaat huren - onder zijn naam -
en hij gaat er niet zelf wonen,
maar hij laat jullie er in wonen
dan is dat toch wel duidelijk dat dat illegaal is????

Wat je zou kunnen proberen is om op de normale weg
te proberen aan een huurhuis te komen, op je eigen naam. En als je inkomen niet voldoende is,
dan zoek je iemand die voor jou en voor jouw inkomen borg wil staan.
Misschien vind je een verhuurder die dat goed vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat mag niet en is strafbaar. Alle partijen kunnen in grote moeilijkheden komen en wat te denken als er onenigheid tussen jullie ontstaat? Dan hebben jullie geen rechten en de broer van je vriend ook niet. Zoek eerst eens vaste baan voor tenminste een van jullie en laat jullie dan eerst eens voorlichten over de mogelijkheden en onmogelijkheden voor jullie. In Rotterdam heb je ook een Woonpas nodig. Informeer daar ook eens naar.