Net zoals bij alle hoefdieren, hoort een lammetje met het snoetje op de voorpootjes uit de moeder te komen. Als eerste zie je dus de hoefjes van de voorpootjes.
Vaak gaat het schaap dan liggen, zodat de weeën het lam er verder uitduwen, tot de schoudertjes van het lam eruit zijn : het breedste deel van een lammetje.

Het gebeurt, dat de voorpootjes naar achteren geslagen zijn in het geboortekanaal : dan zie je dus als eerste een neusje. Da's foute boel, en dan moet je als mens helpen : het snoetje terugduwen, en proberen, de voorpootjes te pakken te krijgen, naar voren te vouwen, en zo snoetje en voorpootjes tegelijk naar buiten te krijgen.

Als je te laat bent, wordt het 'koppie' geboren, en dan stopt het geboorteproces. Het koppie zwelt dan op, en wordt véél te groot om nog terug te kunnen duwen.

Vandaar, dat lammertijd zo'n drukke tijd is : in een paar weken werpen alle schapen....

Maar als je dan de lammeren rond ziet dartelen, en je hoort hun blaatjes : ja, dán is het lente!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De geboorte is een kort proces dat maar 2 tot 4 uur in beslag neemt èn moet op tijd afgelopen zijn. De geboorte begint met het ontsluiten van de baarmoedermond.

Wat gebeurt er:

De baarmoeder gaat samentrekken, dit gebeurt een dag van tevoren. Aan de buitenkant niet zichtbaar.
Een paar uur voor de geboorte zal de baarmoederhals ontsluiten. De spieren van de baarmoederhals verslappen. (Het is geen kwestie van oprekken zoals bij de mens.)
Er komen weeën, dat zijn samentrekkingen van de baarmoeder. Het dier wordt onrustig, staan, liggen, krabben met voorpoten. Dit kan een paar uur duren.
Door de weeën wordt de vrucht naar achteren geduwd. Ook hiervan kun je aan de buitenkant niets zien. De baarmoederwand en baarmoederhals zijn namelijk gevoelloos. Het dier voelt nog niets. Het dier voelt pas pijn als de vrucht in de geboorteweg komt.
De waterblaas wordt zichtbaar!
Persen doet het dier pas als er iets in zijn bekken zit. Het dier gaat steeds krachtiger persen waardoor het lam snel geboren wordt.

http://www.buurtweiden.nl/diersoorten/aflam.htm

Lees ook:

http://www.delingehoeve.nl/beheer/upload/lam%20brief.pdf

http://edepot.wur.nl/50421