wat zijn dit voor plantjes?

heb ze gekocht als kamerplantjes, bezoek zei dat ze in de tuin horen. wie weet het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
2.2K

Het beste antwoord

Nee, hoor, dit zijn echt kamerplantjes...
Ze zullen het van de zomer heerlijk vinden in de tuin, maar voorlopig horen ze echt binnen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankje nieuwsgierig. weet je ook de naam van deze leukerdjes?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even het 'groot kamerplantenboek' erbij gehaald :
Ze heten 'Fittónia acantháceae'.
Ze komen uit de regenwouden van Peru.
Ze willen graag een licht, maar niet zonnig plekje, en houden van een hoge luchtvochtigheid, dus regelmatig sproeien, en evt. de hele pot in een diep bord zetten met water daarin.
Ze willen het liefste onthard water, dus als je in een oude emmer regenwater op kunt vangen, zijn ze je dankbaar.
De grond waarin ze staan moet regelmatig vochtig gehouden worden, dus mijn regime van één keer in de week een enorme plons en verder niets, vinden deze plantjes géén goed plan...
In de wintermaanden en bij bewolkt weer hoeven ze minder water, en ze houden van ééns in de 14 dagen een beetje voeding (dat hoef je pas na ong. 6-8 weken te gaan doen, omdat ze nu alles uit de verse potgrond halen...)
Ze willen het niet kouder hebben dan 16 graden, maar dat wil jij zelf denk ik óók niet.... Ze zijn niet de gemakkelijkste, weet ik uit ervaring, omdat onze verwarmde huizen nu eenmaal een lage luchtvochtigheid hebben. (En mijn plonsregime zal ook niet echt hebben bijgedragen - de blaadjes verdroogden en vielen redelijk snel af...) Ik heb zelf een varen, die ik redelijk bijhoud door het water, waarin ik eitjes gekookt hebt, te gebruiken om dagelijks mee te sproeien/nevelen - de kalk is dan een stuk minder in dat water. Bij Blokker hebben ze kleine, gezellig-uitziende spuitflesjes ervoor. Succes : ik vind vooral die lichte met de donkergroene randen héél erg mooi!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het schiet me opeens te binnen, waar ik deze plantjes van ken : toen ik kind was, dus zo'n 50 jaar geleden, was het enorm 'hip' om een hele grote fles te hebben, met daarin planten in een bodempje aarde. Was een hele kunst om ze met allerlei lange tangen door de halsopening naar beneden te krijgen en in de aarde , maar het was erg decoratief. Kurk erop, en dan had je natuurlijk een heerlijke, luchtvochtige leefomgeving, waar je maar weinig water hoefde te geven.
En daar stonden altijd wel een paar van jouw plantjes in vanwege hun schitterende blad!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk nieuwsgierig, en inderdaad, ik ken ze ook nog uit zo'n fles, uit de jaren '70 ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanwege je uitgebreide informatieve toevoegingen
het b.a.

Andere antwoorden (2)

Lijken me coleus-exemplaren, oftewel siernetels, Solenostemon scutellarioides.
Die kunnen in de zomer naar buiten, maar de winter hier overleven ze niet buiten. Dus of binnenhouden, of alleen in de zomer naar buiten, of accepteren dat ze zich buiten als eenjarigen gedragen en ze elk jaar opnieuw zaaien/planten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Solenostemon_scutellarioides
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben bang, dat je je vergist, Hippo : siernetels zijn veel robuuster, met dikke, sappige stelen, die in een laagje water heel gemakkelijk wortelen...
De plantjes van Eleo zijn véél fijner, met meer houtachtige steeltjes.
Een coleus met dorst hangt slap en verfrommeld over zijn pot, maar is in een half uur weer het 'mannetje' als je hem water geeft, en zal je de verwaarlozing zó vergeven.
De plantjes van Eleo doen dat niet : als die blaadjes verfrommeld zijn, drogen ze uit en vallen af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zijn idd geen siernetels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jullie hebben gelijk ;-)
Klein maar dapper zijn ze deze leuke plantjes!
Het zijn Fittonia Mosaic Kings Cross of Mozaïekplantjes Mosaic.
De Fittonia komt uit de tropen, het is dus duidelijk een kamerplant. Ze zijn in verschillende kleuren verkrijgbaar.

Verzorgingstips;

• Door veredeling kan de van oorsprong tropische fittonia tegen temperaturen vanaf 10°C. De kamerplant is dus ook te gebruiken als terras- of balkonplant (geen felle zon).
• Geef maximaal eenmaal per week (lauw) water. De grond mag niet continu nat zijn, want dit kan wortelrot veroorzaken. De potkluit een keer per week een minuut onderdompelen in water en daarna goed uit laten lekken, is ook een effectieve methode.• Als de bladeren slap worden, dan is de potkluit waarschijnlijk uitgedroogd. Dat is geen probleem: dompel de plant onder of geef gedoseerd lauw water, zodat de uitgedroogde grond zich langzaam weer kan volzuigen.
• Voeding is niet noodzakelijk.
• Fittonia kan niet tegen felle zon, maar heeft wel (buiten)licht nodig. Zet de plant daarom op een lichte plek in huis.
• Draai een pot of bak met fittonia's regelmatig, om te voorkomen dat de stelen te veel gaan rekken.
• Zet de plant in normale potgrond, nadat de plastic potjes zijn verwijderd. Hoe dichter de planten tegen elkaar staan, hoe meer potgrond nodig is voor een gezonde groei.