Wie weet wat er allemaal komt kijken bij een "emigratie"naar Belgie?

Er is zoveel info dat ik niet goed weet wat wel of niet belangrijk is..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.2K

Het beste antwoord

Op grensinfopunt vindt je veel info.
Je moet een huis zoeken. Voor een huurhuis kun je via Google zoeken op "immo". Let er op dat je vaak een huurcontract voor 9 jaar moet afsluiten. Dit betekent dat je 3 maanden borg moet betalen en deze pas volledig terug kunt krijgen als je minimaal 3 jaar dat huis blijft huren.
Je moet je in Nederland uitschrijven en in Belgie inschrijven. In Belgie krijg je een 5-maandenkaart, totdat je alle documenten compleet hebt, je voldoende aantoonbaar inkomen hebt, de woonstcontrole is geweest en van de DVZ je verblijskaart krijgt.
Je moet een bankrekening afsluiten.
Indien je kinderen hebt, dan moet je rekening houden met meer geld ;) maar ook met een lange termijn voor overheveling vanuit de SVB.
Indien je je auto wilt invoeren, moet je naar de douane en langs de keuring. Verder betaal je het eerste jaar een extra wegenbelasting naast de gewone wegenbelasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat Jan Mulder, Adrie Koster en vele Philips medewerkers dat wel weten.

Maar even serieus. In veel Belgische plaatsen vlak over de grens wonen veel Nederlanders. Als je enig idee hebt in welke plaats/regio je het liefst zou willen wonen zou ik contact opnemen met de Nederlandse vereniging ter plaatse. Zij kunnen je veel informatie geven over wat er allemaal bij emigratie komt kijken. Ook hebben deze verenigingen vaak thema-avonden over bepaalde onderwerpen die spelen in deze groep (ziektekostenverzekering in Nederland, fiscale aspecten, pensioen en aow en dat soort zaken).

Bovendien bouw je zo meteen al vast aan je sociale netwerk voor het geval je straks echt gaat emigreren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanstaande zaterdag en zondag vindt in Houten de Emigratiebeurs plaats. Zie voor meer info http://www.emigratiebeurs.nl/nl/

Op deze sites kun je alvast wat informatie vinden over wat er zoal komt kijken bij een emigratie naar onze Zuiderburen:

http://www.grensinfopunt.nl/?gclid=CLnE9MyogKcCFYuHDgod5C4adw

http://www.vakantielandbelgie.nl/emigreren_naar_belgie.htm

http://www.emigrerennaarbelgie.nl/