Wat is een maisonnette?

Ik kijk de laatste tijd regelmatig op woningnet, en ik zie dat er wel eens een maisonnette wordt aangeboden.

Als ik het goed begrijp is een maisonnette een bovenwoning?

En is er een reden waarom maisonnettes heel weinig reacties krijgen ten opzichte van 'normale' woningen? ( zo'n 20 reacties voor een 3k maisonnette en 240+ voor een 3k appartement in de zelfde prijs categorie)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
24.6K

Antwoorden (6)

Een maisonette is een appartement met een interne verdieping. Waarom mensen leiver een appartement hebben.. Geen idee. Kan zijn dan voor het zelfde woon oppervlak je meer betaalt? Je geeft nl gelijke prijs, maar dat maakt het nog geen gelijk object.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een woning in een groter gebouw. De woning bestaat uit meerdere verdiepingen Anders dan een flat ook een groot gebouw maar slecht een verdieping
ronron1212
13 jaar geleden
Ons vorige huis was volgens de makelaar een maisonnette. Wij hadden geen zolder en er woonden nog mensen boven ons met een galerij. Een soort flat, maar dan met 2 verdiepingen. De bovenburen hadden wel een "compleet" huis met zolder.

PS: wij hebben dit huis binnen 3 maanden verkocht (in 2009).

Toegevoegd na 1 minuut:
We hadden wel een 1e verdieping met slaapkamers en badkamer.

Toegevoegd na 3 minuten:
"Een maisonnette (uit het Frans: maison=huis, -ette:verkleinwoord) woning is een woning in een groter gebouw, zoals een flat, waarbij meerdere verdiepingen aanwezig zijn per woning. Dit tot tegenstelling tot een appartement die maar één verdieping heeft."

Toegevoegd na 14 uur:
Ander voorbeeld van een maisonette:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt! Maar houdt dat in dat de woningen niet van elkaar gescheiden zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of de verdiepingen, heeft elke verdieping wel een eigen ingang?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bovenburen hadden een eigen ingang. Moesten met de trap aan de zijkant van het gebouw omhoog en over een galerij lopen. De woningen zijn dus volledig van elkaar gescheiden. Zij hadden een balkon, wij een tuin. Je kunt het vergelijken met een flat, maar dan 2 "complete" huizen op elkaar, zeg maar.
Een maisonnette is een galerijwoning van twee bouwlagen, bestaande uit een woon- en slaapverdieping. Elke maisonnette heeft een eigen toegang vanaf de galerij. De benaming is afgeleid van het Franse woord voor huis, namelijk maison.

In de meeste gevallen zijn de galerijen om de andere bouwlaag gesitueerd. Wanneer de slaapkamerlagen echter afwisselend boven en onder de woonlagen zijn geplaatst, worden er twee galerijen aangebracht met een tussenruimte van twee bouwlagen zonder galerij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland verstaan we onder een maisonnette:
"een specifiek type flatwoning waarbij de woning zelf twee of meer bouwlagen heeft. De voordeur komt uit op een gemeenschappelijke loopgang en portiek."
Bron: NVM woningwijzer

Voordeel: Een speelser huis door de woonlagen.

Nadeel: Kleine doelgroep omdat het niet geschikt is voor de grote groep appartement kopers die alles gelijkvloers willen ( ouderen ) vaak ook kleinere woonkamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een maisonnette is een dubbel bovenhuis. Op de parterre is bv een klein tweekamer appartementje en de twee verdiepingen daarboven vormen samen een vierkamer woning met een trap.