Is zout het meest geschikt om vuur in de kachel of open haard te doven?

Wel eens gehoord, maar is het ook waar? Stel je hebt een schoorsteenbrand of zo, dan moet je het vuur doven. Is zout dan het meest geschikt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
14.6K

Het beste antwoord

Ik heb dit voor je gevonden:

Als de brand al is ontstaan kan dit onder controle worden gebracht door een paar kilo zout in het vuur te strooien. Hierdoor dooft het vuur binnen zo'n tien minuten. Blussen met water is geen optie, de schoorsteen zal dan scheuren of zelfs ontploffen. De reden hiervan is dat 1 liter water wordt omgezet in 1700 liter stoom en die kan de schoorsteen niet snel genoeg afvoeren. Daarom moet altijd de brandweer worden gebeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dan moet je wel heel veel zout hebben.

Zand is handiger. Het gaat erom dat je het vuur verstikt en dat werkt het beste met hele fijne korrels. Zout of zand. Zorg dat je een tonnetje zand in je schuur hebt staan voor het geval dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zang is goedkoper en ook zeer geschikt

Toegevoegd na 44 seconden:
zand* met zingen is het me nog nooit gelukt :D misschien als ik er heel dichtbij kom
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL
nou ik heb het geprobeerd met sinterklaas liedjes maar de kachel bleef lekker door snorren + voor het lachen
ook voor het antwoord trouwens
wij hadden vroeger voor dit doel een emmer zand in huis staan al hee jong is mij verteld dat als er schoorsteenbrand zou zijn dat ik deze emmer in de kachel moest legen.en alle zuurstof naar de schoorsteen moest afsluiten.Ik brand nu zelf nog steeds fanatiek een hout kachel en er staat op de gang voor het geval dat....een emmer zand.Ik heb ooit een keer schoorsteenbrand gehad en water en een brandblusser hadden nul efekt uitijndelijk heb ik toen de kachel gedoofd met tuinaarde en de kachel losgetrokken van de schoorsteen en de opening van de schoorsteen dicht gestopt met natte handdoeken.de shoorteen is toen gecontroleerd schoon gebrand maar mn huiskamer was een enorme ravage.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
wat een gedoe zal dat zijn geweest, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
so nou en of ik schrok me wezenloos ik hoorde een lawaai dat ik het beste beschijf als een wc doortrekken bij de schoorsteen ik rende naar buiten er kwam een enorme zwarte pluim uit de schoorsteen toen wist ik het SHIT schoorsteen brand! Daarna op alle twee verdiepingen er boven waar de schoorsteen liep gevoeld en de muur was heet (was in een grote villa)mn aanwezige huisgenoot schoot in de paniek van hier tot verweg en stond er op eerst te proberen met een brandblusser(koolzuur sneeuw)de kachel te blussen en toen dat niet lukte uitijndelijk het hele ding volgegoten met zakken tuin aarde en de kachel van de muur gehaald allles onder de rook(en ik had net schoon gemaakt)dus ramen open en daar zat ik op zondag avond in een kouwe kamer1996 midden in december Ik heb mn lesje wel geleerd die avond ik veeg braaf de schoorsteen regelmatig en er staat en mooie grote emmer zand op de gang voor het geval dat....
zoals eerder vermeld zand is uitstekend hiervoor vroeger werden ook de aardappelschillen van die dag bewaard zodat die ook daarvoor konden gebruikt