Hoe kan het dat 1 kamer enorm vochtig is, en hoe kan je deze goedkoop ontvochtigen?

In het huis van mijn tante is maar 1 kamer van alle heel vochtig (rond de 83%). Het enige wat minimaal helpt is de kachel superhoog, maar dan nog is het rond de 65%. Raam is al vaak open. Hoe kan dat? Eigenlijk is die kamer het hele jaar vochtig.
Wat is een goedkope manier om deze kamer te ontvochtigen, huis tuin en keuken tips ofzo? Want zo een ontvochtiger is al snel 400 / 500 euro.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
5.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zat gister toevallig aan je te denken ;-)

Antwoorden (5)

Bij de bouwmarkt vochtvangers halen. Het zijn een soort doosjes met korrels erin die vocht aantrekken, het bakje eronder vangt het water op. De korrels moeten wel af en toe vervangen worden, maar die zijn lang niet zo duur als een apparaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar bison vochtvreters kopen en deze in de kamer plaatsen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb een kleintje in mijn kelder staan en ik vervang ongeveer 1x per half jaar het zakje. Dat is ongeveer 4 euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een nylon kous half vullen met zout. Ophangen in die kamer, bakje eronder en af en toe het bakje legen en het zout vervangen: vochtvreter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als alleen die ene kamer zo vochtig is, kun je beter op zoek naar de *oorzaak* daarvan.

Is er een lekkage, of vochtdoorslag door de muren, of optrekkend vocht vanuit de bodem? Dan neem je het beste eerst die oorzaak weg.

Verwarmt ze die ene kamer wellicht indirect? Of zijn alle kamers goed geïsoleerd, behalve die ene, bijvoorbeeld omdat alleen daar nog enkelglas in zit? Dan is die kamer van nature kouder dan de andere kamers, en zal alle vocht uit het hele huis juist daar neerslaan. Als dat zo is, moet je die kamer meer/beter verwarmen (als het aan de indirecte verwarming ligt), of moet je die kamer beter isoleren (als dat het verschil is).

Pas als je de oorzaak niet kunt wegnemen, kun je overgaan op het kopen van vochtvreters. Vochtvreters werken prima, maar in feite doe je aan symptoombestrijding; het is altijd beter de oorzaak op te sporen en aan te pakken.

Ik hoop dat dat zal lukken.
Cryofiel
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
tja, net weer iets eerder...
Net als Cryofiel zou ik ook opzoek gaan naar de reden,
83% is echt vochtig dus dat kan bijna niet zomaar, dat vocht moet ergens vandaan komen.

Een afzuiging werkt waarschijnlijk ook, je zuigt dan de vochtige lucht weg naar buiten en droge opgewarmde lucht uit de rest van het huis stroomt de kamer in.

Op de lange termijn is een afzuiging echter ook kostbaar:
-energie verbruik van de afzuiger.
-de opnieuw opwarmen van de afgezogen lucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Afzuiging kan het probleem juist verergeren - afhankelijk van de verwarmingssituatie in het huis. Dat heeft te maken met de indirecte verwarming van die kamer, die ik als mogelijke oorzaak opperde. Als het probleem inderdaad ontstaat doordat de kamer indirect wordt verwarmd, zuig je met de afzuiginstallatie juist meer warme lucht van elders de wat koudere kamer in. De lucht verwarmt de kamer dan wel, maar koelt daarbij zelf een beetje af. Dat leidt tot condensatie van het aanwezige vocht - en ziedaar, het probleem wordt juist erger. Maar zoals gezegd, dat hangt af van de precieze situatie. In andere situaties zal afzuiging juist heilzaam zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je maar genoeg lucht afzuigt, zodat de aangezogen lucht niet ver genoeg kan afkoelen om vocht af te geven werkt het.
Echter wil je ook geen orkaan door je huis. (beetje overdreven hoor) Gelukkig komt de TS hier wel vaker, dus er komt vast nog een vervolg op de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel: Ik ben het wel met je eens hoor. vragen aan TS:
-soort woning? (huis, appartement, ..)
-wat is de ligging van de kamer?
-hoe is de kamer verwarmd?
Cryofiel
13 jaar geleden
TS?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
topic starter
(ik had eigenlijk "de TS" moeten zeggen) en "OP":
opening post
Cryofiel
13 jaar geleden
Aha, TS kende ik nog niet. OP wel, maar ik dacht dat dat "original poster" betekende - de persoon dus, niet de vraag. Op GV zeg ik meestal vraagsteller.