Hoe moet je kooktijden van gerechten in een magnetron omrekenen naar het door jou gewenste wattage?

Ik heb een magnetron van 1000 watt. De laatste dagen at ik steeds pakken diepvriesgroente en de bereidingswijze daarop geldt steeds voor een magnetron van 700 watt. Vanavond bv hadden we rode kool. Het pak zegt 11 minuten bij 700 watt. Hoeveel minuten is dat dan bij 1000 watt?

Is er een vuistregel voor het omrekenen of is er ergens een schema te vinden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
6.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tip: vooral met grotere hoeveelheden kan het wel eens beter werken om langer te verwarmen op een lager wattage (ik neem aan dat dat ook bij jouw magnetron instelbaar is) in plaats van korter op een hoger wattage. Dat voorkomt dat een deel extreem gaar en een deel half lauw uit de magnetron komt.

Het beste antwoord

http://www.microwavecookingforone.com/Charts/Chart1000.html

Hier zie je de hele lijst.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tijdens de bereiding met een magnetron moet je een bepaalde hoeveelheid energie toevoegen aan het product. Als je een magnetron met een groter vermogen hebt ("meer Watt"), betekent dat dat jouw magnetron meer energie per seconde kunt toevoegen. Je hoeft hem dus minder lang te gebruiken.

Jouw magnetron geeft 1000/700 keer zoveel energie per seconde (of: per minuut) als de magnetron waar de verpakking van uit gaat. Dus ongeveer 1,5 keer zoveel.

Dat betekent dat je de bereidingstijd met een factor 700/1000 moet vermenigvuldigen. Dus ongeveer keer 2/3.

Als je normaal 3 minuten moet verwarmen, hoef jij met jouw magnetron maar 3 *2/3 = ongeveer 2 minuten te verwarmen.