wat doet een mol als de grond hard bevroren is??

ik zie nu de vorst weer iets uit de grond is allemaal mollenhopen, kunnen ze nu pas weer graven, want die beesten hebben toch ook een winterslaap??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
7.5K

Het beste antwoord

In de winter leeft de mol alleen en in zijn eigen gangenstelsel. Hij houdt geen winterslaap. Aan het begin van de winter trekt hij zich terug in diepere lagen van de aarde die nog vorstvrij zijn. Hij maakt dan extra lange gangen om daar wormen te vangen die voor de eventuele vorst dieper in de grond zijn gegaan. Dit verklaart ook de extra hopen in de herfst en winter. Voor de winterperiode legt de mol een voorraad wormen aan. De voorraadkamer grenst altijd direct aan zijn slaapruimte.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kennelijk hebben mollen geen winterslaap. Anders zag je die hopen niet verschijnen. En ja, in keihard bevroren grond is het lastig graven, bovendien te koud.
Maar om de nodige zuurstof te tanken graven ze graag een schoorsteentje als het weer kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat Amadea zegt. Als het oppervlak bevroren is, hoeft het eronder nog niet bevroren te zijn. En zoveel zou het niet uitmaken, want de gemaakte gangen van de mollen zullen er blijven. Ook zijn er wormen in een bepaalde kamer, die hij als vooraad heeft voor voedsel, dus overleven de mollen het zo :)