Hoe kies ik welke ik boeken ik weggooi bij het opruimen van een boekenkast. Heeft iemand tips ?

Ik ben mijn boekenkasten aan het opruimen om meer ruimte te krijgen. Alleen vind ik het erg moeilijk om te kiezen welke boeken ik weggooi. Ik zoek een soort handvat zodat ik bij ieder boek gelijk kan bepalen of ik het weggooi of niet. Nu zit ik bij ieder boek eindeloos te twijfelen en gooi ik uiteindelijk niets weg. (De boeken gaan trouwens naar een rommelmarkt voor een goed doel).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
3.8K

Het beste antwoord

Ik ga binnenkort mijn boekenkasten ook doorsnorren, want ik heb te weinig plek ;-)
Plan hier: dozen neerzetten, plank leeghalen, boeken die ik zeker wil houden in doos 1, boeken die zeker weg kunnen in doos 2, twijfelgevallen in doos 3.
Ik vermoed dat doos 2 het langzaamst vol komt.
De inhoud van doos 3 moet dan nog eens bekeken worden, afhankelijk van hoeveel boeken ik overhoud wordt dat of nogmaals schiften of die boeken op de achterste rij zetten (ik heb planken van 50 cm diep, dus daar kunnen 2 of 3 rijen boeken op).
Boeken die bijzonder zijn houd ik, ook al herlees ik ze misschien nooit meer. Boeken die ik eigenlijk nooit herlees en die altijd wel weer opnieuw aan te schaffen zijn als ik ze toch zou gaan missen, gaan in doos 2.
En zo hoop ik weer wat meer ruimte in de kasten te krijgen zodat die 40 dozen boeken in de slaapkamer ook weer eens...
*Help*...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha hippo, herkenbaar. +

Andere antwoorden (11)

Ga je het boek nog ergens voor gebruiken?
Heb je er speciale herinneringen aan oa eerste boek die je hebt gekregen?
Kan je het boek weggeven aan iemand?
Is het boek nog in goede staat?

Zo nee, weg gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het mij zou vragen.. Gooi geen enkel boek weg, maar zet ze in dozen op zolder. Zo kan je nog af en toe eea omwisselen.

Weg gooibare boeken: Boeken die je > 5 jaar niet in handen hebt gehad danwel boeken die je eventueel als ebook ook zou lezen. Niet weggooi boeken zijn 'bladerboeken' danwel jeugdboeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je het boek meer dan één maal gelezen? Het je met anderen over het boek gesproken? Is het een zeldzaam exemplaar? Heeft iemand er iets voor je ingeschreven? Is het poezie?
Dan doe je het niet weg. De rest kan naar de rommelmarkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga je het ooit nog een keer lezen (wel eerlijk antwoord geven tegen jezelf)?

Nee: weg doen
Ja: houden

Bedenk dat het naar een goed doel gaat: het wordt dus nog een keer door iemand gebruikt! En daar zijn boeken voor gemaakt.

Wat je ook kan doen is niet per boek beslissen. Bepaal gewoon dat er bijvoorbeeld 10 wil houden, en kies er dan zorgvuldig 10 uit. De rest gaat weg....

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat niet naar een goed doel: het gaat naar de rommelmarkt van een goed doel. Dat betekent dat als het een "gewoon" boek is, het waarschijnlijk in de vuilcontainer zal belanden aan het eind van de dag. (Wel eens gekeken hoeveel er weggegooid wordt na een rommelmarkt?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hjmch zegt precies wat ik ook wilde schrijven
ik vind het zo erg, dat als ik uiteindelijk "afscheid" heb genomen van een boek, een beeldje, een ander artikel, met het idee dat ik er dan een ander blij mee maak, dat het dan gewoon weggegooid wordt. Graag zou ik dan aan het eind van de rommelmarkt mijn eigen spullen weer mee naar huis nemen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@pokemon: helemaal mee eens, dan zou je het zo graag weer terug willen, ik ken dat gevoel ook :-)
Bedenk van te voren hoeveel je weg wilt doen en houd je daaraan.
Boeken die je echt dierbaar zijn, boeken met herinneringen en cadeaus houdt je natuurlijk en boeken waarvan je zeker weet dat je ze nog eens uit de kast zal pakken.
Ik heb het afgelopen jaar enkele honderden boeken weggedaan omdat ik kleiner ging wonen.
Ik heb toen plank voor plank leeggehaald en de boeken verdeeld over vijf stapels van belangrijkheid.
En daarna maar wegdoen tot je doel bereikt is: heel simpel en heel moeilijk ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je van de volgende loterij: stel je wilt de helft kwijt, zet dan allles op markplaats en bol.com enzovoorts en als je de helft verkocht hebt, haal je de rest er van af.
Okay, als je nu eerst de 10% boeken houdt die je sowieso niet kwijt wil, dan kan je met de rest het bovenstaande schema proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let op de afmeting en of het een onderdeel is van een serie. Ook kan je op de kleur letten. Bijvoorbeeld een oud boek is vaak vergeeld en de band is meestal kapot. Uit eindelijk bepaal je zelf de voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'ooit' las ik een boek waarin gevraagd werd of de professor alle boeken gelezen had die hij in zijn prive bibliotheek had staan, muren vol.

Nee dit zijn alle boeken die ik nog niet gelezen heb, want waarom zou ik een boek bewaren als ik hem al gelezen heb.

kookboeken bewaren,
anderen weg geven als je ze gelezen hebt, verspreid de kennis of lectuur en maak iemand blij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Luister naar je allereerste gevoel, intuïtief maak in dit soort besluiten de beste keuzes vind ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem elk boek even in je handen en bedenk: "ga ik dit boek nog eens inkijken?" (dus NIET: lezen!) Er zijn namelijk heel wat boeken die je niet meer gaat lezen, maar die je wel nog af en toe ter hand wilt nemen om door te bladeren, om allerlei verschillende redenen. Bewaar die boeken en doe de rest weg.

Een hele leuke, zeer creatieve oplossing van boeken kwijtraken is het boek waar je vanaf wilt ergens op een publieke plaats achterlaten met een briefje erin dat het meegenomen mag worden om te lezen, op voorwaarde dat het na lezing weer in de publieke ruimte terecht komt. Je kunt het boek soms ook nog via internet volgen, via de website van www.bookcrossing.nl Daar staat ook hoe dit systeem precies in zijn werk gaat.

Nog wat andere tips om je boeken verantwoord kwijt te raken:

•bejaardenhuizen voor hun bibliotheek
•verkopen op een van de vele boekenmarkten
•cadeau geven aan vrienden en bekenden:
zet een doos vol boeken neer op een verjaardags- of ander feestje en laat iedereen iets uitzoeken
•verkopen via internet op www.boekwinkeltjes.nl , www.marktplaats.nl of via www.bol.com of een van de vele andere sites
•aan scholen geven voor hun jaarlijkse rommelmarkt
•bij De Slegte aanbieden, maar alleen recente en goedlopende boeken. Ze zijn aardig selectief!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boeken wegdoen..oei, dat is moeilijk...

Goeie tips hier.

Wil ik nog iets aan toevoegen:
Onlangs zat ik voor dezelfde opgave: mijn kast was te vol en boeken moesten echt geminderd worden.

Ik heb weggedaan:
de boeken met te kleine lettertype naar kringloop
de boeken die gedateerd waren naar kringloop
streekromans, mooi maar één keer
lezen is genoeg naar eigen bieb van het bejaardentehuis

boeken die lelijk waren bij oud papier
jaargangen tijdschriften op Koopplein bij gratis. Waren in twee dagen opgehaald!

Gehouden: jeugdherinneringen, boeken die me dierbaar zijn, naslagwerken, boeken die ik wil herlezen, recente jaargangen van tijdschriften,
En lekker veel ruimte in mijn kast!

Neem er maar een mok koffie bij, als je begint. Een "zware"dag!