als ik de watertemperatuur bij de verwarmingsketel opvoer, bijv. van 60 naar 75 graden, wordt het dan warmer in huis?? Kost dat dan meer aan energie?

Om af te wassen vind ik het water niet echt heet genoeg.

Toegevoegd na 13 minuten:
De verwarmingsketel is er een waarbij óf de centrale verwarming werkt, óf er warm water uit de kraan komt (dat warme water om mee te douchen of af te wassen, voor de goochemerds onder ons : ) )

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
6.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Met alle respect maar uw cv water is niet uw drinkwater.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@sxiopo; je was mij voor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zegt ze toch ook helemaal niet.
maar je kunt wel de temperatuur van het gebruikswater {afwaswater}verhogen en dat heeft niets met de verwarming te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder respect: ik drink niet uit de radiatoren.
Mijn vraag betreft de verwarmingsketel, en temperatuur van water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar is de thermostaat van de ketel niet gewoon stuk? Aangezien 65 graden afwaswater heet genoeg is. Als het kouder blijft is de ketel zelf niet goed.

Het beste antwoord

Nee, want de temperatuur in jouw woning wordt bepaald door de (kamer)thermostaat. De watertemperatuur van het systeem dient gerelateerd te zijn aan de buitentemperatuur. Hoe kouder buiten, hoe hoger de watertemperatuur. Als dit wordt gevolgd, stook je het zuinigste. Sommige systemen met een temperatuuropnemer die buiten is geplaatst, regelen dit automatisch. Zoniet dan moet je dit zelf instellen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee het wordt niet warmer in huis daar is je thermostaat voor.Je ketel verwarmt het voorraad water dan gewoon naar 75 en dat kost inderdaad iets meer energie.

Toegevoegd na 1 minuut:
het kan zijn dat je ketel geen voorraad heeft dan maakt hij gewoon het water warmer dat je krijgt als je de warme kraan open draait.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het wordt sneller warm (tot de temperatuur die ingesteld wordt op de kamerthermostaat)
En het kost inderdaad meer energie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water van 60 graden is echt ruimschoots genoeg om af te wassen ; sterker nog , daar kun je echt niet met je blote handen in.

Of het echt veel meer energie kost, ligt aan wat voor ketel je hebt. Als je een verwarmingsinstallatie hebt waarbij een groot vat water op temperatuur gehouden moet worden (zoals ik 'geërfd' heb met de aankoop van dit huis) scheelt dat echt wel een slok op een borrel. Heb je echter een badgeiser, dan wordt het water pas verwarmd op het moment dat je het tapt, en maakt die tien graden niet zo heel erg veel uit.

Het opwarmen van het water en de verwarming zijn in de regel gescheiden systemen / processen, dus het wordt niet warmer in huis. Daar heb je tenslotte ook een thermostaat voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ketel staat op 66 graden en daar brand ik echt mijn fikken aan als ik ga afwassen en er geen koud water bij doe. 75 gr. is veel te heet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een combiketel kan men het tapwater en de cv apart
instellen.
Advies mbt het tapwater minimaal 60 gr celsius ivm
het doden van de bacterien.

Benut men het maximum dan is er kans op brandgevaar
tijdens het afwassen of douchen indien men er geen rekening mee houdt of kinderen er geen erg in hebben.

De keteltemperatuur voor de cv hoger zetten resulteert dat de kamers eerder op de ingestelde temperatuur zijn.

Ook zo,n slechte uitvinding is de kokend waterkraan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maximale temperatuur voor het cv water en de temperatuur van het warme water zijn doorgaans 2 verschillend in te stellen gegevens.