Is mijn amaryllis nog te redden?

Ik heb een schitterende amaryllis gekocht een week of vier terug, met een mooie dikke knop er in. Daar kwamen inderdaad vier prachtige bloemen uit die een hele dikke week gebloeid hebben. Net toen die aan zijn einde was, verscheen er een tweede knop. Die staat NU in de bloei, en in de tussentijd is er zelfs een derde (!) knop gekomen.

Helaas vond ik vanmorgen, vermoedelijk door het grote gewicht van die bloemen, mijn amaryllis in spagaat in de pot. De stengels en bladeren liggen helemaal plat en zijn zelfs een beetje gescheurd.

Heeft het nog nut te proberen ze te steunen, ook al zitten er al scheurtjes in, of kan ik de bloemen beter afsnijden en in een vaasje zetten ? Komt die derde knop dan nog uit ? En kan ik de bol bewaren voor volgend jaar of gewoon de plant in de vensterbank laten als alle mooit er afgeknipt is ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
3.4K

Het beste antwoord

ik zou de open bloemen afsnijden en in een vaas zetten, en de knop een steuntje geven.
na de bloei blijf ik gewoon water en voeding geven, zo tot augustus, september, en dan stop ik met water geven, en wacht ik tot alle groen is afgestorven voor ik het afsnijd.
daarna zet ik de bol weg tot het voorjaar.
zo heb ik al jarenlang dezelfde amaryllissen.
Rieneke1