wat is beter voor een plat dak: dat er ee paar mm regen op blijft, of dat het dak altijd helemaal droog loopt na regen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.2K

Het beste antwoord

Een dak (tegenwoordig, vroeger was dit niet zo) ligt een beetje op afschot dat het leegloopt. Dat de mastiek (of brandrollen) week worden van water is niet zo. Een klein laagje water (1 cm of zo) kan geen kwaad. Een grotere laag water kan in de winter echter voor extra slijtage zorgen omdat het uit gaat zetten als het bevriest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

een dak moet altijd een beetje schuinaf lopen,om te voorkomen dat er water op blijft staan...
water maakt een dak op den duur week en kunnen er lekkage ontstaan..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is de z.g. 'Dakdekkersfabel'. Het schijnt niet zo simpel te zijn een dak goed op afschot te krijgen waardoor het hemelwater niet (allemaal) wordt afgevoerd.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beetje water maakt niet uit.

Het enige waar je naar moet kijken is, dat de afvoer niet verstopt raakt. Als de afvoer vol met gevallen blad zit, komt het water te hoog en kiept over de rand. Dat heeft effect op boeiboord en muren.

Dus vooral in de herfst en na sneeuwval/vorst even de afvoergoot inspecteren!
Ivana