Is tropisch hardhout, dat men gebruikt voor bijvoorbeeld tuinvlonders, geschikt als brandhout voor kachel en vuurkorf?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
26.9K

Het beste antwoord

Ja dat gaat prima. Sterker nog: Het wordt in de tropische gebieden ook gebruikt als brandhout. En mensen koken er hun eten op. Dat agat zelfs zo dgoped, dat complete savannes leeg geroofd zijn voor brandhout.

Het geeft veel meer warmte per kuub dan ons zachthout (Wilg, berk, populier) of zelfs ons hardhout (Eik, beuk). Dit omdat de dichtheid veel horegn is (Daarom is het oko zo zwaar). Je moet het gewoon droog hebben en dan brandt het als een tierelier. Dus als je terras echt zijn laatste jaar heeft gezien, kan je het sloophout in de hoek van je schuur in de toch te drogen leggen en volgend jaar stoken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

ja hoor elke houtsoort kun je stoken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mits het niet geinpregneert is, of anders behandeld... geen probleem.

Toegevoegd na 44 seconden:
ja ook dat kun je opstooken, maar de rookgassen zijn niet zo gezond, en ruiken niet zo best.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja idd in de vuurkorf is niet zo ideaal voor geimpregneerd hout maar een gesloten houtkachel is geen probleem hoor
ik stook zelf ook alle soorten hout
ook geimpregneerd en gemeniet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jha ik juist niet, het is een allesbrander maar ja je ruikt het wel als je het deurtje open gooid en er wat rook ondsnapt:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je kachel goed trekt en je doet voorzichtig het deurtje open komt er geen rook binnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En waar gaat die rook dan heen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon door de afvoerpijp naar buiten
Ja, Als het eenmaal brand, brand het lang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het buiten heeft gelegen moet het toch minimaal twee jaar drogen, dan brandt het goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen kiezen voor hardhout, omdat dat soort hout mooie vlammen geeft, lang brandt en na verloop van tijd lekker veel warmte afgeeft. Maar ook lichtere houtsoorten kunnen in uw haard, alleen branden ze sneller weg, waardoor u vaker een stuk hout op het vuur zult moeten leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als tropisch hardhout goed droog is, kun je het stoken.
Ik moet zeggen dat het me wel enigszins aan het hart gaat
In de tropen worden bossen gekapt ten koste van de flora en fauna....
En hier in het rijke westen haalt iemand het in z'n hoofd om het op te stoken?
Probeer er een betere bestemming voor te vinden!
Misschien kun je er nog een leuke tuintafel- stoel of plantentafel van timmeren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor dat gaat prima, ik doe het zelf ook, alleen kan je het beste met zacht hout door elkaar stoken.
alleen hard hout stoken word zo heet dat je asrooster gaat inbranden, en zover uitzetten dat het kan breken.
niet om je bang te maken, maar heb het zelf ondervonden met een periode alleen hard hout stoken