als ik een koop woning heb en ik woon er in en geef mijn schoon moeder onderdak voor uit te helpen , doe ik dan onder verhuren?

ik heb een koop woning en ik mag de eerste drie jaar niet onderverhuren. Nu heeft mijn schoonmoeder geen onderdak meer en wil ik haar in huis nemen. Om haar uit te helpen tot dat ze een woning heeft. Maar ik woon daar met mijn vriendin ,(haar dochter). Doe ik dan onder verhuren of niet.? wat is presies onder verhuren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

onderverhuren doe je wanneer je een woning hebt en je woont er zelf niet, maar je zet er mensen in die er niet staan ingeschreven, en die je betalen..
je mag je schoonmoeder gewoon in huis nemen.. ze moet zich wel op je adres laten inschrijven..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vond dit de beste antwoord

Andere antwoorden (4)

Nee, je voert dan een gezamelijke huishouding - tenzij ze een deel van het huis helemaal voor zichzelf heeft inclusief kook- en badgelegenheid , eigen opgang, eigen sleutel en huur betaald. Daar zijn regels voor die je er eerst op na zou moeten slaan.

Echt onderverhuren is het huis doorverhuren aan een ander terwijl je er zelf niet in woont. Dat is weer een heel ander verhaal, maar daar is hier geen sprake van.

Als het echt tijdelijk is, zou het zelfs onder logeren kunnen vallen. Maar als het langer duurt, praat je over een gezamenlijk huishouden en moet je even bij de gemeente informeren met welke zaken je rekening moet houden. Vermoedelijk weinig, want het ís al een meerpersoonshuishouden, en dan maakt het aantal of de samenstelling niet zo veel uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks voor het antwoorden
vindt heel fijn dat jullie heben gereageert
zal het zeker naar vragen bij gemeenten hoe en wat
onder hebben hun straks een naar betaling van iets
maar ze krijgen alle twee niet van de gemeente
maar zal zeker dan wel veel belasting op komen denk ik ??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou je alleen wonen, dan zou je meer moeten gaan betalen voor rioolrechten en huisvuil ophalen enzo. Maar omdat het al een meerpersoons huishouden is (en we kennen alleen de smaken eenpersoons en meerpersoons, of dat er nu 2 of 12 zijn) is dat vermoedelijk niet het geval, en heeft het geen consequenties. Omdat het een koophuis is, mag je er best een hoop zelf over beslissen. De meerkosten zullen vooral in het eten, stoken en water enzo liggen, en dat is aan jullie onderling om te bepalen. Huur die zij betaalt zouden inkomsten kunnen zijn, dat moet je weer met de belastingdienst overleggen, maar om allerlei ellende te voorkomen, zou ik het gewoon bij een vergoeding voor de gemaakte meerkosten houden. De rest van de zin kan ik eigenlijk geen chocola van maken, dus daar durf ik niks over te zeggen....
Normale inkomens (salaris) lijden er niet onder, die zijn woonsituatie-onafhankelijk, maar voor de bijstand zou het consequenties kunnen hebben. Dat kan de sociale dienst je dan ongetwijfeld uitleggen.
Als je schoonmoeder een bijstands- uitkering heeft, zal ze daarop worden gekort omdat ze nu in een meerpersoons huishouding woont.
Als ze AOW heeft, zal ze ook worden gekort tot een uitkering voor iemand in een meerpersoonshuishouden.

Je kan nu niet onderverhuren, omdat het niet mag van de hypotheekverstrekker, dus er zit niets anders op dan het zo te doen.

Overleg met de Sociale Dienst of met de Sociale Verzekeringsbank, en vraag tot hoelang het logeren kan blijven. Ga daar in eerste instantie vanuit.
Je schoonmoeder vindt misschien binnenkort een plekje voor zichzelf, of anders blijft ze bij jullie inwonen met de bovengenoemde gevolgen voor haar eigen financien. Maar dat hoeft niet het zwaarste te wegen, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderverhuren is m.i. een commericiele huur tegen een commerciele prijs,dus niet samenwonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag je schoonmoeder gewoon in laten wonen mijns inziens. Pas wanneer ze jouw daarvoor huur betaalt en er een huurcontract is opgemaakt, ben je officieel verhuurder en is je schoonmoeder beschermd als huurster.

Je kunt je bij jouw hypotheek verstrekker een verzoek kunnen doen voor inwoning. Hierin moet je verklaren dat je niet onderverhuurt. De inwonende heeft dan geen huurbescherming en dit heeft ook gevolgen voor je schoonmoeder bij de gemeente waar ze ingeschreven staat, want ze zal zich toch moeten inschrijven op het nieuwe adres.
amc