Is het efficienter om de stookruimte van mijn houtkachel helemaal vol te proppen of om er af en toe een paar stukjes op te leggen?

efficient qua rendement.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
2.7K

Het beste antwoord

avantoe een paar stukjes, bij een normaale kachel gaat 60% ( als het al niet meer is ) verlooren aan de rookgassen. als jij je kachel kompleet opstaat te jaagen krijg je meer trek en er gaat meer mee de schoorsteen uit.

als jij een lekker rustig vuurtje heb branden geeft dat de meeste warmte op minder hout
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor het meeste rendement moet je streven naar naar een zo volledig mogelijke verbranding. Als je 'm volpropt bereik je dat dus zeker niet. Als jouw kacheltje goed op dreef is, af en toe een blokje erbij.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak word vergeten, dat je luchtafvoer ook enorm van invloed is, staat deze geheel open, dan gaat een groot deel van de warmte rechtstreeks je schouw in.
Dus je kachelhout goed doseren, en ook je luchtafvoer goed afstellen, dan benut jij je kachel optimaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat licht aan de manier waarop het hout verbrand en hoeveel van de warmte door de schoorsteen naar buiten gaat
zelf brand ik het liefts in mijn kachel en hele grote hoeveelheid hout heel langzaam maar wel heet op door er gecontroleerd weinig zuurstof bij te laten en de rook gassen verbranden in de pijp na doordat er twee hele kleine gaatjes in de schoorsteen zitten
dit is milleu technies niet de beste manier trouwens maar het verwarmd heel lekker constant en ik hoef de kachel 3keer peer dag bij te vullen
optimaal is een hele hete verbranding en de warmte die dat opleverd langzaam vrij te laten komen in een fin of leem kachel kan dat die hoef je maar een keer per dag te vullen en brand dan kort en heel heet met temperaruren die ik meen wel tot boven de 1000 gr c oplopen er gaat dan niet veel onverbrand materiaal de pijp uit (klinkt vaag ) ik ga er niet vanuit dat je zo'n kachel bezit en ga uit van een kleine pot kachel dan is knoert hard stoken met veel warmte verlies door de pijp niet de best manier om zuinig met hout stoken(wel heel leuk en je zit er warmpjes bij) en is beter je kachel lekker rustig met een mooi contant vuur te laten branden en af en toe er een blok hout op te gooien