Heb net een 4-takt honda bosmaaier gekocht, is dit zuiniger dan een 2-takt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.6K

Het beste antwoord

Een viertakt is per definitie zuiniger dan een tweetakt, omdat je bij een tweetakt een deel van de brandstof onverbrand de uitlaat weer uitblaast. Dat komt doordat de inkomende brandstof met lucht, rechtstreeks de uitlaat weer uit kan floepen. Er zijn geen kleppen. Bij een viertakt is elke slag afgebakend. Inlaat, compressie, arbeid, uitlaat.
Bij een tweetact zijn die slagen gecombineerd, waardoor verliezen optreden.
Viertakt is ook milieuvriendelijker, omdat je geen mengsmering hoeft te maken en bij een tweetakt moet dat wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank u, dan heb ik dus een goeie koop gedaan!

Andere antwoorden (2)

4-takt motoren zijn inderdaad zuiniger qua brandstofverbruik dan 2-takt motoren.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Een 4takt motor heeft per twee omwentelingen één arbeidsslag. Een tweetakt motor heeft elke omwenteling een arbeidsslag. Dus als de beide motoren hetzelfde aantal omwentelingen moeten maken, heeft de 4takt motor half zoveel arbeidsslagen als de 2takt motor. Dat wil niet zeggen dat de 4takt motor de helft zuiniger is, als de 2takt motor, want hij zal meer energie (brandstof) nodig hebben om die 2 omwentelingen te voltooien, maar over het geheel genomen ligt het rendement van een 4 takt motor hoger , dan dat van een 2 takt.