Kan ik mijn bijenhotel veilig schoonmaken nu?

ik heb buiten een bijenhotel hangen voor solitaire bijtjes: een blok hardhout, met gaten van diverse maten er in geboord.
rond het voorjaar is het een drukte van belang, en bijna alle gaten worden in gebruik genomen.
de openingen plakken ze dicht met een soort specie.
veel gaten zijn al weer open en verlaten, maar sommige gaten zitten nog dichtgeplakt.
kan ik die doorsteken en schoonmaken, of verstoor ik dan winterslapende insecten?

Rieneke1
13 jaar geleden
in: Tuin
4.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! Leuk trouwens hè, die solitaire bijtjes? Ik had er vorig jaar één op mijn balkon, een behangersbij die gebruik maakte van een spleet in het metselwerk.
Rieneke1
13 jaar geleden
dank je suzy!
ik ga er nog een paar bijkopen, ze zijn zo ontzettend in trek!
het sizzelt gewoon van de bijtjes in het voorjaar.
en dat op 1 hoog, midden in de stad :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk! Is dat trouwens geen probleem met de katten? Mijn poes heeft nog steeds niet door dat het een slecht idee is om te jagen op geelgestreepte insecten.
Rieneke1
13 jaar geleden
nee, want het hotel hangt op 2 meter hoogte, met redelijk ondoordringbare planten er voor.
ze lijken het hier trouwens door te krijgen, na menig dikke poot ;)
lummels...

Het beste antwoord

Waarom zou je het schoon willen maken?
Je hebt de natuur uitgenodigd om daar te komen wonen, het is gelukt en nu wil je schoon maken?
Lekker laten zitten joh, ze ruimen het zelf wel op, of maken er op een andere mannier weer gebruik van.
De gaatjes die nog dicht zijn, zitten ze dus nog in, dat mag je niet verstoren, wil je echt wat doen, hang er nog een nieuwe bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het allerbelangrijkste bij een bijenhotel is dat het elk jaar wordt schoongemaakt, alle poppen worden verwijderd en schoongemaakt, anders wordt je bijenhotel besmet met parasieten en vol met niets dan dode bijen. Bron:
http://www.verticalveg.org.uk/how-to-make-a-bee-hotel-that-really-works/

Andere antwoorden (1)

Ik zou het gewoon laten voor wat het is. Die bijen (en andere insecten) maken zelf wel uit wat ze weer gebruiken en openmaken.