Ik heb slakkengif (blauwe korreltjes) gestrooid, maar de mieren pikken dit steeds in. Hoe stop ik de mieren? Of hou ik de slakken tegen?

Ik heb jonge plantjes in de grond en 50% van de oogst is al opgegeten vandaar de greep naar zwaarder spul. Ik woon op een berg dus veel wind, een randje as of koffieprut helpt niet want het gaat om 30 meter in totaal

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
5.6K

Antwoorden (9)

schoteltjes met bier
en of bekertjes met bier in graven slaken zijn gek op bier

Toegevoegd op 16-05-2009 16:34:08
cacau doppen strooien verkrijgbaar bij tuincentra
en of schoteltjes bier wil ook wel helpen
en of schelpen zand
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grof zout strooien wil wel helpen tegen slakken, met veel regen zul je het wel moeten vernieuwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voer de mieren die stiekem de blauwe korreltjes hebben opgegeten voor straf aan de slakken... leren ze het allemaal af...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bier en mogelijk kun je zo'n slakkenval gebruiken.
Er staat ook iets over het gebruik van bier.

Toegevoegd op 18-05-2009 22:58:35
Decoratieve slakkenval

slakkenval

Slakken richten in de tuin zeer veel schade aan. In de slakkenval giet je gistrijk bier of leg je slakkenkorrels en je plaatst ze dan tussen uw planten (hosta's, kruiden, jonge plantjes, sla,...).

Enkele voordelen van deze decoratieve slakkenval:

Veilig voor vogels en huisdieren. Vogels en andere tuindieren kunnen niet meer aan de giftige korrels. Voor tuinliefhebbers met honden, katten of andere huisdieren die in de tuin komen is dit dus een veilige en milieuvriendelijke manier van slakken vangen om schade aan uw lievelingsplanten te voorkomen.

Mooi zonder op te vallen. Deze keramieken slakkenval is decoratief van vorm en valt anderzijds door de groene kleur ook niet te veel op tussen uw planten.

Minder slakkenkorrels nodig U hoeft dus geen volledig doos dure korrels in de tuin in het rond te strooien, maar doe enkele koffielepeltjes korrels in de slakkenval en de slakken komen van verschillende meters ver al op de geur af.

Uw tuin oogt mooier zonder de het rond gestrooide slakkenkorrels.

Slakkenkorrels blijven veel langer werkzaam. Bij regen, ochtenddauw of bij het begieten van uw plantenborder blijven de korrels in deze slakkenval droog waardoor ze veel langer mee gaan en je er minder hoeft te kopen.

Eveneens geschikt als biologische slakkenval. Deze val is eveneens geschikt om slakken te bestrijden met gistrijk bier. Slakken komen af op de gistgeur en willen er van drinken. Eenmaal binnen raken ze er niet meer uit en verdrinken in het bier. U hoeft de slakkenval niet uitgebreid schoon te maken omdat de slakken grotendeels in het bier oplossen. Zo nu en dan bijvullen en omspoelen is voldoende.

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
TIP: start voldoende vroeg op het jaar met het vangen van de slakken.
In april leggen de slakken hun eerste ± 400 eieren via kieren onder aardkluiten.
Na 3 weken komen de eitjes uit en amper 2 maanden later zullen deze zich eveneens al beginnen voort te planten.
Het is dus belangrijk om al vroeg in het voorjaar het aantal slakken in de tuin te bestrijden om later in het jaar een slakkenplaag te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn zeer giftige slakkenkorrels en niet giftige.
Gebruik je de giftige, dan dood je momenteel ook tientallen jonge kool en pimpelmezen!!!!!!!! En ook merels en lijsters!!!!
Hierdoor komen er alleen nog maar meer slakken, omdat je de natuurlijke vijanden van de slakken hebt gedood!!! Er zou hier een verbod op moeten komen!!
Heb je slakkenkorrels van Ecostijl, niet giftig, dan gaan alleen de slakken dood en blijven de vogels leven. Halen de mieren korrels weg, strooi dan wat meer.
Sommige plantjes trekken veel slakken aan, zoals Afrikaantjes, gewoon niet meer zaaien , want ook de volwassen planten eten ze op, er zijn voldoende andere planten waar de slakken afblijven. Even uitproberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier kwamen de slakken juist op het mierenpoeder af.
Valt te proberen, ben je ook meteen van de mieren af ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mierenhopen bevindenzich in de grond. Je kunt proberen of het helpt om de slakkenkorrels i.p.v. op de aarde te strooien op schoteltjes te doen. Dit maakt het voor de mieren wat lastiger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stop de mieren met azijn,maar strooi niet te veel zout anders gaan de plantjes ook dood.
succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ook wil helpen als je rondom je plantjes uien poot. Dan blijven slakken ook wel. Maar dan ook echt rondom de plant. Heb ik ook gedaan bij mijn aardbeien ook gedaan.