Onze bamboe wordt van binnenuit heel erg bruin en dor.

We hebben een drietal bloembakken van 100cm bij 50cm bij 50cm. In elke bak hebben we 3 stuks staan. Soort is "Fargesia murieliae 'Bimbo'. Ze staan er al sinds april dit jaar maar ze lijken nog niet goed te aarden. Ze worden van binnenuit helemaal dor en bruin en ik heb het gevoel dat ze het zo niet overleven. We hebben ze de hele zomer door goed water gegeven vooral met de extreme warmte. Heeft iemand een idee waar het hier mis gaat? Welke meststoffen moeten er wanneer bij?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
7.2K

Het beste antwoord

Een bamboe is eigenlijk een vaste plant met wortelstokken, aan de buitenkant groeien deze wortelstokken steeds aan en aan de binnenkant gaan ze weer dood.
Nu heb je ook nog een bamboe die erg dicht van blad is, waardoor er in de binnenkant weinig licht komt, dus bruin blad, maar ook dit komt weer voor een deel ,door het aangroeien van de buitenkant.
De bamboe verplaatst zich eigenlijk in een ring naar de buitenkant toe en sterft van binnen af.
Je zou kunnen overwegen, om het komend voorjaar de bamboe er uit te halen, in stukken delen ( bijl) en er een mooi gezond stuk er weer in terug zetten, dan kan je er weer een jaar of 4 tegen.
Bemesten kan je met een organische mest Culterra.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door het te natte weer kan het zijn dat ze veel te veel water hebben gekregen. Daar kunnen ze niet tegen. Zorg voor goede drainage en voor nu, stekken maken en opnieuw beginnen.