zijn rozenbottels uit gemeententuintjes giftig?

In de buurt is een gemeenteperkje met rozenbottels. ik vraag me af: zijn ze giftig, en zo ja, waar kan ik dat aan zien? en: mag ik ze wel plukken of is dat verboden?

Het lijkt met namelijk heerlijk om er jam o.i.d. van te maken!

bedankt voor je antwoord!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
12.1K

Het beste antwoord

Ze zijn niet giftig, maar officieel mag je ze niet plukken. Dat valt onder de wet tegen stroperij.

In de praktijk moet je wel een agent in een extreem slechte bui tegenkomen om er problemen mee te krijgen. Ik zou zelf wel plukken, maar met beleid (niet meteen alle struiken compleet leegplukken), en bereid zijn erg beleefd te zijn als ik die ene agent tegenkom die zijn dag niet heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist!
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie uitleg.

Andere antwoorden (7)

Nee ze zijn niet giftig. Geen enkele roos is giftig. Alleen de smaak van rozenbottels kan heel erg variëren. De grote eivormige, oranje bottels zijn het lekkerst.

Of je ze zomaar mag plukken betwijfel ik. Je zou het wel gewoon kunnen vragen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij spuit de gemeente er zelf niets overheen, maar er kan wel iets op zitten! Er kan dus wel iets met de rozenbottels zijn. De rozenbottels zijn van de gemeente dus ik denk ook niet dat je ze mag plukken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee geen enkele rozenbottel is giftig en je mag ze gewoon plukken dat hoef je niet te vragen aan de gemeente want je mag bramen ook plukken
maar er kunnen wel beestjes op zitten dus was ze wel goed en eetsmakelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, giftig zijn ze niet, en het is ook niet de bedoeling dat je ze plukt. Het is niet verboden, maar ze zijn meer bedoeld als voer voor de vogeltjes.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is het wel verboden, dit valt onder stroperij.
Ze zijn zelf niet giftig, maar die gemeenteperkjes zijn wel altijd erg populair bij honden - die pissen er tegenaan.
Ik zou er geen jam van willen maken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van zichzelf niet giftig en je mag ze plukken. Wat ik mij alleen afvraag is of de grond niet verontreinigd is. Juist de afvalstoffen hopen zich op in de rozenbottels.
Ik zou het zelf niet om deze rede durven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de vogels van deze rozebottels eten is het een bewijs dat ze eetbaar zijn. Een vogel weet precies welke bessen in het najaar eetbaar en niet eetbaar zijn. De bessen die de vogels niet lusten, blijf daar maar gerust vanaf, want die zijn giftig.
De vogels die graag van deze bessen snoepen zijn de vinkachtigen. zoals o.a. de groenling en de putters en sijzen, en ook de merels.

Toegevoegd na 36 minuten:
Sorry, mijn antwoord klopt niet