Kun je de kleur van een rhododendron ook beïnvloeden?

en hoe doe je dat? net zoals bij een hortensia of kan dat helemaal niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
5.1K

Het beste antwoord

Een oud gezegde is: als de natuur schildert, heeft ze ijzer op het pallet.
Het zegt dus wel, dat ijzer erg belangrijk is voor de kleuren in de natuur, maar rode hortensia's zullen nooit blauw worden door toevoeging van ijzer, maar de blauwe soorten worden wel intenser van kleur.
Maar bij Rhododendrons, heeft het geen enkele invloed op de bloemkleur, hooguit op de bladkleur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een leuk gezegde!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebeurt zo iets alleen met ijzer of oer Ed?
Even off topic Ed,als ik nu je avatar bekijk lijk je net een crimineel, met zo'n balkje over de ogen. Maar het zijn de 10 bolletjes, die even niet op de goede plek zitten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@moolkeesje: Jij moet je grote snavel niet in andermans criminele zaken steken :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moolkeesje, je hebt me dus door, dank zij je zesde zintuig, want ik ben een crimineel en nu weet C4th het ook al, mag wel gaan verhuizen.
Ijzer en oer zijn bijna het zelfde alleen is oer, ijzerhoudend zand.

Andere antwoorden (1)

Welhaast iedereen weet dat met roestige spijkers de bloemkleur kan worden beïnvloed, maar met een verzameling oud roest onder u hortensia's zullen ze pas echt rood bloeien. Het ijzergehalte in de grond moet behoorlijk veranderen, slechts een paar roestige spijkers zal niet afdoende zijn. Aluin toevoegen is ook zo'n oud huismiddel het bevat citroenzuur dat de blauwe kleur beïnvloed. Maar wilt u alle kleuren in één plant verenigd zien dan moet u de Hydrangea macrophylla 'Hovaria' kiezen, deze begint echt blauw te bloeien en verkleurt gedurende de zomer via roze naar het diepste donkerrood....