Wat zijn manlijke en vrouwlijke bloemen? En hoe zien deze eruit bij een plataan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1K

Antwoorden (2)

Stampers en meeldraden...

Stampers zijn vrouwelijke bloemen
Meeldraden zijn mannelijke bloemen

Ik kan je niet vertellen hoe ze bij een plataan eruit zien...

Toegevoegd op 08-05-2009 21:42:58
Hier heb ik het gevonden...

:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mwah.. als je dan toch wat opzoekt, doe het dan wat uitgebreider schat
De plataan bloeit in mei. De bloemen bestaan uit twee of drie bolvormige bloemhoofdjes, onder elkaar hangend aan een groene steel. Het geheel is 6 - 8 cm lang. De bloemhoofdjes zijn of mannelijke of vrouwelijke; beide komen wel op dezelfde boom voor (eenslachtige)... Mannelijke bloemhoofdjes staan okselstandig en bloeien geel; de vrouwelijke bloeiwijze is eindstandig en roodachtig groen gekleurd... ze bestaan uit talrijke, dicht op elkaar geplakte, zeer kleine, primitieve bloemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets aan toe te voegen Deva+1 Mooie foto trouwens van de plataan bloem