wanneer zijn de vruchten van een kiwiplant nou plukklaar en wanneer kunnen deze dan gegeten worden ?

ik woon in België en mijn kiwiplanten dragen sedert en 2 - tal jaren ook vruchten,
weliswaar nog wat klein en hard, vandaar mijn vraag...

Toegevoegd na 5 minuten:
zijn ze dan ook groter en rijp ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Het beste antwoord

De kiwi's laten hangen tot begin nov., of tot voor de eerste nachtvorst, hierna plukken en binnen in huis bewaren op kamer temperatuur , de eerste zijn rijp voor kerst, de laatste in Febr.
Bij een zonnig en warm najaar zijn ze na het plukken binnen wat eerder rijp.

Toegevoegd na 9 minuten:
In onze steken zijn de kiwi's altijd wat kleiner dan je gewend bent, er zijn wel soorten met grotere vruchten, maar deze geven weinig kiwi's, of het duurt wel 10 jaar voor de eerste er aan komen.
In september zullen ze bij goed weer nog iets groter worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hoop ik maar, want bij mij zijn het nog net kersen, maar dan groen. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan mogen ze wel opschieten!
Misschien door de koele zomer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ene plant is door de zon verbrandt en maakt nu nieuwe uitlopers aan en de ander doet het beter, maar de kiwi's blijven nog klein (is ook pas de eerste keer dat hij vrucht draagt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wist dit niet, vorig seizoen de vruchten reeds geplukt in september, dacht dat ze verder geen zon genoeg zouden krijgen, dan maar jam gemaakt van die "blijkbaar" nog te onrijpe vruchten, ze waren wel wat hard in de kookpot maar door ze iets langer te laten garen werden ze dan toch nog zacht, maar na verloop van tijd zijn die dan in de bokaaltjes beginnen gisten ! en wat daar de reden toe is dat besef ik nu pas !!!!!

Andere antwoorden (2)

Een collega van mij heeft ook een kiwiboom thuis,en brengt altijd heel veel mee naar mijn werk als ze goed zijn.
En dan is het november.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat de vruchten aan de planten laten zitten tot in november! Daarna binnen bij kamertemperatuur laten
afrijpen.