Welke plant kan goed in een iets donkere omgeving?

Geen direct zonlicht, zeg maar aan de andere kant van de woonkamer als het raam.
Zou het leuk vinden als hij af en toe kan bloeien. En redelijk eenvoudig is met onderhoud.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1K

Het beste antwoord

Geen direct zonlicht is voor de meeste kamerplanten alleen maar goed, maar 'weinig licht' kan lastig zijn.
Fatshedera's en Philodendrons kunnen wel wat hebben, Epipremnum aureum ook, en Chlorophytum is een rare plant die het bij veel mensen op een redelijk weinig lichte plek doet maar bij mij juist alleen in de zon wil groeien.

Weinig licht en bloei gaat nauwelijks samen tenzij je zeer specifieke nachtbloeiers uitzoekt (dan moet je denken aan spul dat in een regenwoud op de bodem groeit en zul je dus wel voor een vochtige omgeving moeten zorgen...).

Een andere optie is misschien een plantenlamp. Te koop bij tuincentra (en growshops, maar die zijn meestal minder decoratief), die doe je 's avonds aan en zo heeft je plant toch wat meer licht en langere dagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

varens, maar die bloeien niet. Bromelia kan ook goed zonder zon, maar moet wel redelijk wat licht hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb al drie jaar een aantal orchideën aan de noordkant van het huis in de vensterbank staan en ze bloeien nagenoeg onafgebroken. Af en toe verliezen ze hun bloemen maar dat gaat al snel over in nieuwe knop-vorming. Ze houden niet van tocht en hoeven maar één keer per week een beetje water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja die heb ik ook en ze blijven het maar doen.+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die leven echt van de lucht! (en water) :-)
Een clivia is een ideale plant plant voor de woonkamer waar weinig licht aanwezig is. De plant heeft niet veel
verzorging nodig. Hij bloeit in het voorjaar prachtig
Gieten gebeurt met mate en het meest in de bloei- en groeiperiode (maart tot augustus). Tijdens de rustperiode zo rond begin oktober geeft men de plant nauwelijks of geen water en dat tot in januari, daardoor wordt de plant aangespoord om een nieuwe bloeistengel aan te maken
voor het voorjaar. Na de bloei krijgt hij heel mooie rode
zaaddozen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Planten met donker blad doen het goed in de schaduw hoe lichter het blad hoe meer licht ze nodig hebben... Groene vingers zijn wel vereist ;-) Niet letterlijk natuurlijk... Een ficus is een goeie om eens te proberen... of een filodendron... Lak anthurium is een donkere bloeier...
mocht je nou echt een mooie grote plant willen die tegen verwaarlozing kan bijvoorbeeld , dan is een Howeapalm een aanrader...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe donkerder het blad, des te beter kan hij tegen weinig zonlicht.
stefanotis zou een goed keus zijn.