Bij regenweer vorig jaar verschenen er gele platte bolletjes op ons padoek houten terras. Na verloop van tijd bleek het hout aangetast en verpulverd.

De aangetaste planken heb ik in het voorjaar 2010 vervangen. Herkent iemand deze schimmel (?) en bestaat er een doeltreffende behandeling, daar ik deze gele bolletjes bij overvloedige regenval dit jaar opnieuw zie opduiken ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.4K

Antwoorden (4)

Heel vreemd. Juist padoekvloeren staan erom bekend dat ze schimmelwerend behandeld zijn. Ik zou de zaak waar ik ze gekocht heb even bellen en hen deze vraag stellen.
amc
13 jaar geleden
Het is het meniezwammetje, als je deze ziet, is het hout al aan het rotten, je bent dus al te laat, trouwens kan je het toch niet tegen gaan, want het rotten begint altijd op plekken waar je niet bij kan komen, zoals tussen de planken en op schroefgaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Padoek is een tropisch hardhoud maar word onbehandeld
verkocht om zijn mooie rode kleur. Als het in aanraking
komt met veel vocht zal het aan scheurtjes en barstjes op de duur gaan rotten. Ook hard hout doet dit.
Gebruik voor terrassen geimpregneerd hout. Dit gaat heel
wat jaren langer mee buiten.
Geimpregneerd hout gaat 3 tot 5 maal langer mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behandelen met een schimmelwerend middel, het beste aanbrengen met een compressor en verfspuit, kom je ook in de kiertjes waar je met een kwast niet bij kan. Als je de planken nog kan losschroeven kun je ze ook rondomrond behandelen met een kwast en je schroefgaten dus ook.