waneer kan je het beste een bramenstruik verplaatsen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
16.5K

Antwoorden (3)

Vanaf dat de plant in rust is, dus als het blad eraf is, tot ie weer gaat uitlopen. Dus ruwweg tussen oktober en maart.
Liefst met een flinke kluit, dan beschadig je zo min mogelijk wortels en slaat ie makkelijker aan op de nieuwe plek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bramen hebben twee soorten takken, een soort waar nu de vruchten aan zitten en een ander soort die nu aan het groeien zijn zonder vruchten.
Wacht nu tot november, knip alle takken waar vruchten aan hebben gezeten er vlak bij de grond er af en halveer de andere lange takken.
Hierna kan je de bramen probleemloos verplanten.
Zet ze wel flink in de potgrond, want het zijn van nature bosplanten.
Volgend jaar heb je weer voldoende bramen.
Zon + half schaduw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt de bramen die nu aan de struik groeien nog rustig allemaal plukken. Laat de nieuwe scheuten die nu groeien vooral ongemoeid en knip deze zeker niet weg. Als in het najaar de braam kaal is en het oude hout afsterft moeten alle takken waar bramen aan hebben gestaan net boven de grond worden afgeknipt. Nu mag de wortel, met een flinke kluit eraan, worden verplant en de nieuwe takken moeten zorgvuldig worden opgebonden.
In het voorjaar zal de braamstruik weer volop gaan groeien. De braamstruik die verplaatst is kan in de winter worden bemest met een beetje stalmest. Verder niets aan doen. de natuur doet de rest. Succes!