Hoe plant je hedra?

Ik heb losse takjes takjes hedra in de grond gezet maar ze maken geen wortels. Daarna heb ik ze een tijdje in water gezet teneinde ze daar worteltjes te laten krijgen en ze vervolgens uit te planten, maar ook dat ging niet. Wat is de goede methode?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2K

Het beste antwoord

Een zeer gemakkelijke manier om hedera stekjes te verkrijgen is een hedera rank over de grond te lijden. De
plant zal wortels krijgen op de plaats waar zich de hechtnappen bevinden, waarmee hij zich normaal aan een
schutting of muur vastklampt. Als de wortels langgenoeg zijn kun je de rank van de moederplant losmaken.
Vervolgens knip je achter iedere nieuwe wortelscheut de rank door. Laat de alzo verkregen nieuwe planten (stekjes) nog een tijdje staan en verplaats ze als je ze
nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het best gaat het in een stekbak og kweekkasje.
Ik heb de beste resultaten geboekt door de stekjes te behandelen me stekmiddel. Een meelvormigen substantie, die voorkomt dat stekje direct gaan rotten en tevens een beetje groeimiddel bevatten. ( Bij de Boerenbond te koop).
Ik stek ze bij voorkeur in turfmolm welke ik vochtig maak en na het stekken afdek met plasticfolie.
Op deze manier kan je veel planten stekken. Let er op dat je jong stekmateriaal gebruikt, dan is succes bijna verzekerd.
Zie ook onderstaande link.
13 jaar geleden
Bij mij is het op beide manieren wel gelukt, misschien gewoon opnieuw beginnen en volhouden. Mijn klimop woekert alle kanten op (buiten) dus misschien kun je ook proberen de takjes aan de plant te laten zitten en op de aarde te leggen, eventueel vastzetten met een stukje ijzerdraad. Als ze geworteld zijn kun je ze van de moederplant afhalen en oppotten
13 jaar geleden
hedera is een erg gemakkelijke plant. dat het niet is gelukt ligt waarschijnlijk aan het feit dat er te weinig water was. het afgelopen voorjaar en het eerste deel van de zomer was extreem droog en warm. als de grond van meet af aan vochtig was geweest, was het waarschijnlijk wel gelukt.
de beste tijd van het jaar om planten te stekken is nu (aug en sep) veel succes.