Waarom laten veel bomen nu hun blad al vallen?

Ik liep net met de hond door het bos en het viel me op dat er al zoveel vergeeld los blad lag. Hoe komt het nu eigenlijk dat dat nu al gebeurd. Überhaupt is het een raar fenomeen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
4.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was mij ook al opgevallen, ook die gele bladeren. Goeie vraag +!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vrij eenvoudig door de ontwerper zijn de bomen zo geprogrammeerd.....eens de dagen korter en frisser worden, zegt de boom figuurlijk.....het is nu genoeg geweest ......mijn groene zonnepaneeltjes ( bladeren) hebben hun werk gedaan ze zitten nu vol energie, en ik heb vocht genoeg opgeslorpt.. Ik zal nu nog de energie en de chlorofyl uit de bladeren zuigen....daardoor verliezen ze hun groene kleur. Dan stoot hij de bladeren af.......maakt via een hormoon een kurklaagje om het gaatje van het blad te dichten....en met het minste windstootje lost het verkleurde blad de boom. Nu is de boom klaar voor de winter. Wat een geniale regeling.
Intussen heeft de boom in de zomer zijn werk gedaan,en zuurstof en stikstof aan de natuur en de mens gegeven....niets is vervuilend en alles draagt toe tot het leven......stof om over te mediteren.....

Het beste antwoord

Het kan liggen aan de droge tijd die we hebben gehad. Vervolgens hebben we ook twee keer een flinke storm gehad waardoor de bladeren er af zijn gevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

We hadden dit jaar een vroege lente, een vroege zomer
en dus ook een vroege herfst.
De seizoenen zijn een beetje verschoven.
Daarom laten bomen nu al hun bladeren vallen.
Je kan precies zien aan de natuur hoe het in elkaar zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan een reactie zijn op de droge periode die we gehad hebben (vlak voor al die regen).
Ik zie het in mijn omgeving vooral bij populieren en sierkersen. Elk blad verdampt vocht, dus wat blad afstoten als het erg droog is, is dan een slimme zet.
Daarnaast zijn krentenstruiken en mispels al aan het verkleuren maar die zijn elk jaar vroeg.
Als je veel kastanjeblad zag, kan dat te maken met de kastanjemineermot, zie: http://www.goeievraag.nl/vraag/vertellen-ove-deminee-mot-kastanje.81988
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is absoluut de droge periode waar de bomen last van hebben.
Toen het zo lang warm en droog was heb ik steeds gesproeid en telkens ook de gemeentelijke Eikeboom die voor mijn tuin staat. Die is nog steeds volop in blad en alle andere bomen in de straat die niet gesproeid zijn, zijn geel aan het worden en verliezen hun blad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal juist!
+1
Indien er een langere perioden is van te weinig regenval, dan gaan de bomen zich aan passen door een deel of zelfs alle blad te laten vallen, hierdoor verdampt er veel minder en kan de boom de droogte overleven.
Indien er na een droge perioden weer voldoende regen valt, zoals nu, laten de bomen ook alle minder goede bladeren vallen, om nog snel even nieuwe te maken voor de herfst in valt.
Er valt dus twee keer blad, de eerste keer na langdurige droogte en de tweede keer direct na de langdurige droogte.
Normaal gesproken bepalen de temperatuur en de daglichtlengte wanneer het blad gaat vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bomen hebben tijdens de aanhoudende droogte hun bladeren al laten vallen om zo energie te sparen en de hittegolf te overleven. Daardoor droppen de lijdende bomen hun al verkleurde bladeren op de droge grond waar ze verschrompelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de aanhoudende droogte zijn er al veel bladeren afgestorven, doordat er nu wat flinke buien en een stevige wind overheen gegaan is, vallen de bladeren ook echt naar beneden.

Zonder regen en flinke wind blijven ze nog wel een tijdje dor aan de boom hangen en lijkt het nog heel wat, nu zijn ze allemaal in één klap naar beneden gekomen.