Oorwurmen bijten of steken niet. Ze zijn eigenlijk een makkelijke prooi voor eksters, spreeuwen, koolmezen en de Vlaamse Gaai, ook voor schimmels zijn ze erg vatbaar omdat ze nu eenmaal een vochtige omgeving nodig hebben. Het enige wat ze ter verdediging hebben zijn 2 klieren aan de zijkanten van hun achterlijf en hiermee schieten ze een stinkende substantie richting hun vijand.
Het is meer een afschrikmiddel dan dat het effectief is want het bevat geen gif. Ook het pincetvormig schaartje aan hun achterkant is meer om af te schrikken. Ze gebruiken het om rupsen en vliegen mee te vangen die tussen het 'tangetje 'geklemd wordt, over het lichaam wordt gebogen en naar de mond gebracht. Sommige soorten gebruiken het om hun vleugels mee op te vouwen en ze gebruiken het om in de paartijd andere mannetjes mee te bevechten. Dit lijkt dan net als bij een schorpioen, ze gooien hun achterlijf met pincet naar voren. Het is eigenlijk bluf, want ze zijn niet giftig zoals een schorpioen en kunnen niet steken.
De oorwurm kan wel knijpen hiermee, maar dat is voor de mens nauwelijks voelbaar en het tangetje is bij lange na niet sterk genoeg om ermee door onze huid heen te dringen.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ze bijten of steken mensen niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze kúnnen het wel, maar ze doen het over het algemeen alleen als ze in het nauw zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee ze kunnen niet steken, maar aan hun achterkant hebben ze twee scharen, die ter verdediging dienen als ze aangevallen worden, raak je ze met een vinger aan, dan krullen deze scharen naar voren en kan je even iets voelen, waarvan je schrikt en dat is precies ook de bedoeling hiervan, maar pijn ervan? Nee
Schrikken er van? Ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Heel goed uitgelegd, heel concreet ook. ;-)
Dikke plus.
Nee Oorwurmen zijn volkomen onschadelijk voor de mens.
Hij heeft een tangvormig orgaan aan het achterlijf. Deze tang wordt gebruikt als verdedigingswapen. Oorwurmen
hebben geen steekorgaan. Het zijn nachtdieren en leven
hoofdzakelijk van plantaardig materiaal zoals schimmelsporen, bloembladen, zachte bladeren en onrijpe zaden. Ook bladluizen en kleine rupsen zijn een voedselbron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
... en wat weinigen weten: ze kunnen ook vliegen ! Ze doen dit uiterst zelden, maar ze kunnen het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zeker! Ze kunnen met hun achterste scharen zich vastknijpen en dat doet gemeen pijn.
Ik had er eens een in mijn nek, en hij had zich vastgeknepen in een huidplooi. Ik schrok zo erg van de plotselinge pijn dat ik er met mijn hand langssloeg, en vervolgens zat die kleine rotzak bungelend vast aan mijn ringvinger!
Het was geen erge pijn, maar eerder grote schrik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een oorwurm is volkomen ongevaarlijk voor de mens en zelf nuttig in de tuin. Ze eten o.a. luizen!