Moet je een boom die begroeid is met een flinke klimop bevrijden of laten sterven?

Ik heb in mijn tuin een grote boom van zeker 10 meter hoog. Hij is tot op de helft begroeid met een enorme klimop. de stam van de klimop zelf is bij de voet van de boom bijna 10cm in doorsnee. de klimop heeft inmiddels de volwassen fase bereikt en zit vol met bessen. Moet ik de klimop doorzagen of niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
8K

Het beste antwoord

Het is een algemeen groot misverstand, dat een boom dood kan gaan door een klimplant Nu de klimop al in het volwassen stadium is, te zien aan de bessen, groeit hij veel minder omhoog omdat die bloeitakken niet meer kunnen klimmen. Er zullen nog wel wat nieuwe klimtakken in komen, omdat de klimop wel 10m hoog kan worden. Maar de klimop verstikt de boom niet!!! Ik weet bomen te staan waar ze al bijna 50 jaar in groeien en de bomen zijn nog steeds gezond! Het gebeurd wel eens dat een boom dood gaat met een klimop er in, maar dan is de reden van dood gaan nooit de klimop, maar zo komen wel deze verhalen in de wereld. In een grote, hoge klimop nestelen heel veel soorten vogels en zijn om die reden zeer belangrijk voor de natuur De giftige bessen zijn in het voorjaar rijp en dan ook niet giftig meer en dat is precies in een tijd dat er in de natuur geen bessen zijn, dus ook hierdoor belangrijk. Dus A.U.B. niet afzagen en laat je niet gek maken van goed gemeende waarschuwingen van anderen. de boom gaat hier niet aan dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Halverwege de stam lijkt me niet dat de boom al verstikt wordt door de klimop. Lekker laten zitten. Eventueel een ladder pakken en bovenin wat klimop verwijderen als je bang bent dat de boom gewurgd zal worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de vraag vraag je of je de boom moet laten sterven, in de toelichting vraag je of je de klimop moet laten sterven. Ik neem aan dat je het laatste bedoelt.

Ik vind het prachtig, zo'n grote, oude klimop. Veel dieren ook. Als het enigzins kan, laten zitten.

De boom kan er op drie manieren last van hebben. De eerste is het wurgen. Dat kan alleen als de klimop zich rond de stam of een tak heeft gewikkeld. De boom kan op die plek niet meer dikker worden. Maar een boom moet dikker worden om te blijven leven. Als je ziet dat zo'n klimoptak rond de boom is gewikkeld, en de boom al zover breder is geworden dat de klimoptak zich in de boom heeft gesnoerd, dan is de boom in gevaar. In zo'n geval kun je overwegen die ene klimoptak op een paar plekken door te zagen.

De tweede manier waarop een klimop de boom in gevaar kan brengen, is door het gewicht. Als veel klimopgewicht op te dunne boomtakken rust, kunnen die takken afbreken.

De derde manier is door licht weg te nemen. Meestal is dat niet het geval - kijk zelf of het bij jouw boom misschien wel het geval is.

Dus in de praktijk is alleen het insnoeren, het wurgen, een gevaar. Maar dan alleen als de klimop rond de boom gewikkeld is, en pas vanaf het moment dat de klimoptakken zich in de boom snoeren. Klimoptakken die min of meer in de lengterichting van de boom lopen, kunnen de boom niet wurgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wurgen van een boom door klimop komt niet voor. wel kan een klimop in een te klein boompje groeien en hem verstikken/ overgroeien.