Ik heb 6 vierkante meter grond...

Hier staat nu nog wat onkruid in.Hier wil ik een klein kruidentuintje van maken.Wat moet ik allemaal doen om er een gezond stukje grond van te maken voor wat leuke kruiden om zelf te kweken?

En welke kruiden nemen weinig ruimte in beslag en zijn redelijk succesvol in ons klimaat te kweken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Het beste antwoord

Ik heb ook precies een paar stukjes tuin als dit dit voorjaar gemaakt, en met succes!
Alles goed omploegen en alle wortels van diep eruit trekken. En dan maar planten-planten :-)
Ik heb een stukje theekruiden (diverse salie-soorten en munt-soorten*) en een stukje soepkruiden (lavas, bieslook, selderij, daslook, thijm en oregano). De soep-kant woekert niet. De thee-kant is vrij heftig!
* Salie soorten: er zijn ontzettend veel soorten salie (salvia) die het goed in thee of salades doen van zoet tot hartig. Ik heb een 'monster' van een ananassalie die heerlijk geurt en smaakt in thee en goed doet in een salade, met prachtig grote fluwelen bladen.
* munt soorten: ik heb een paar leuke stekken geplant van de appelmunt, de ananasmunt, gembermunt en de chocolademunt en ze doen het allemaal heel goed! Ook in cocktails :-) De marokkaanse munt is de eenvoudigste en overheerst alles qua omvang, smaak en geur. De hangende munt is het mooist (bloeit wit en de bladeren zijn soms puur zilver).
Ik heb ze allemaal gestekt en met succes, dus ook leuke kadootjes om te geven, en ik hoop dat ze volgend jaar weer opkomen.

Poeh wat een lang verhaal :-)!
Mocht je ergens een stekkie van willen, laat maar weten (de salie lukt me niet zo goed te stekken, maar de munt gaat prima!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

ploeg de boel maar eens goed om en het liefst alle onkruid weghalen.
verdeel het in gelijke vakken en kijk wat je allemaal wilt .
1 vlak voor groenten,1 vak voor kruiden [ dillen,peterselie doen het goed].
als je de mogelijkheid hebt om de vruchtbaarheid van de grond te meten kan je daar het bemesten op aan passen.
of maak eerst eens een tekening van hoe je het wilt op gaan stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al het onkruid weghalen, beetje mest of bemeste aarde overheen gooien. goed vermengen.

Je kunt het kaveltje verdelen in b.v. 6 of 8 hokjes. Deze kun je afzetten met grote keien of iets dergelijks.

Wat in Nederland prima groeit is, Thijm, Peterselie, Oregano, Rozemarijn, Bieslook, Mint. Maar ook Bascilicum, Dille en Citroengras kunnen prima in de zomer.

Neem kruiden die je vaak gebruikt anders gaat het woekeren en heb je er weinig aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle muntsoorten gaan woekeren, hou daar rekening mee. maar als je verse muntthee wilt drinken is het onmisbaar. Er zijn heel veel verschillende soorten, dus goed ruiken , voor je het koopt (en n blaadje proeven) Lavas (maggi) gaat ook goed. Bieslook ook. Ik heb ook peperplantjes in de tuin (doen het dit jaar niet zo goed) Je zou ook trostomaatjes, of andere kleine tomaatjes kunnen zetten (volgend jaar dan he)
13 jaar geleden
Ik heb ook een kruidentuintje en daar staat in:
Bosui,gewone uien,Lavas,Selderij,Peterselie,Knoflook,Bieslook en alles groeit erg goed.

Wat een ander ook schreef kan je er ook bij zetten:
tomaatjes,augurkjes,paprika....

werk van hoog naar laag,dat wil zeggen de hoge planten aan de achterkant en de lagere ervoor.

tomaat en augurk worden hoog,uien ook wel,dus zet deze aan de achterkant.
dan zet je b.v lavas,selderij en peterselie naast elkaar.
en dan een rijtje met bieslook,knoflook,bosuitje..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
knoflook bieslook ofwel chinese bieslook,mooi plantje,en lekker bij salades en oosters eten.
Ook bestaan er soorten sla,die kleine vaste kropjes geven,
Erg leuk als je maar weinig plaats hebt!En lekker!
Sukses!!
13 jaar geleden
Wat goed voor grond is, waar je iets op wilt gaan verbouwen is: Omploegen en 1 seizoen aardappels verbouwen of lupinen zaaien/ laten groeien.
Daarna opnieuw omploegen , bemesten en klaar.

Toegevoegd na 48 minuten:
Ik vergat de kruiden te noemen!! Makkelijk en (in het algemeen) veel gebruikt zijn: peterselie (niet naast selderie plaatsen) selderie, lavas / maggiekruid , rozemarijn, tijm , salie, bieslook, kervel en oregano.

Heel erg lekker maar veel lastiger : basilicum.

Lekker, maar meer thee dan kruid: pepermunt/munt , citroenmelisse (deze soorten in de pot laten, want de wortels woekeren snel)

Ook heerlijk, maar meer een groente: sjalotjes en knoflook.

En, als het uit de wind is, probeer dan ook eens een struikje laurier te planten (geen sier, maar eetbare) . Dat geurt zo verrukkelijk en groeit als een tierelier. De hele familie, buurt enzovoort kun je regelmatig van verse (makkelijk te drogen) blaadjes voorzien die talloze gerechten bijzonder opfleuren zoals bijvoorbeeld alle soorten groentesoep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spit de grond om en haal het onkruid weg. Haal al je oude
nieuwe , kapotte of gebruikte potten emmers of schalen die je vinden kunt, en plaats deze in of op te maken
kruidentuintje.vergeet niet voldoende gaten in de bodem
van de potten etc. te maken, de bodem mag ook ontbreken. Hier in kweek je alle kruiden, dit om het woekeren tegen te gaan. het ziet tevens ook zeer leuk
uit al deze potten etc. met kruiden.

De meeste kruiden zijn winterhard, en je hebt er echt niet veel omkijken naar.
Tijm, rozemarijn en salie trotseren de kou en laten je in de winter ook nog wat te plukken
Munt, citroenmelisse, oregano, dragon, bieslook sterven af in de winter, en komen weer te voorschijn in de lente.
Verder zijn er ook nog de éénjarigen, zoals basilicum, kervel en peterselie.Deze kun je het beste in het voorjaar
zaaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit stukje grond van 2x3 meter omspitten met wat stalmest. Het onkruid mee omspitten. Maak het egaal en zet er wat lavas op, wat bieslook en knoflook-bieslook, wat selderie, enkele sjalotten en enkele tenen knoflook.
De hele zomer kun je hier van oogsten!
Veel plezier ermee en smakelijk eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een tip voor je: ga naar de Welkoop of Boerenbond en koop daar een vierkante meter tuin. Dit is een houten bak van 1 m2 groot, met grond en gebruiksaanwijzingen, waarmee je lekker aan de slag kunt met kleine groenten en kruiden.

Als je nu een jaartje succesvol getuinierd hebt op je vierkante meter, kun je daarna wat groter aan de slag gaan. Je weet dan meteen ook of het echt iets voor je is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die vind ik dus te duur voor wat je er voor krijgt.
ze/ hij heeft nu een leuk stukje van 6 m2 dus ik zou zeggen gewoon meteen beginnen. de wiltfang staat ook vaak in Libelle. dan betaal je 10 keer zoveel voor je gereedschap dan bij onze plaatselijke gereedschapwinkel