Hoe bestrijd ik duizendblad ?

Mijn gazon wordt overwoekerd door duizendblad. Hoe kan ik dit het best bestrijden, ? Uittrekken is zoals water naar de zee dragen, hopeloos!!!!!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
25.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het niet zevenblad wat je bedoelt?

Antwoorden (3)

Duizendblad komt vooral voor op droge en onvruchtbare (stikstofarme) plekken, dus dan zul je naast rooien/uitspitten ook iets aan bodemverbetering moeten doen.

"Handhaving van een gezond gazon - verticuteren, beluchten, voeding en bekalken in het najaar - zal helpen.
Verwijder onkruid met de hand, zodra je het ziet. Onkruiden in de border kunnen het best bestreden worden met een systemisch onkruidbestrijder zoals Panic. Dit middel wordt opgenomen door de plant en verspreid zich tot in de wortelpuntjes. De wortels sterven eerst af, daarna pas het bovengrondse gedeelte. Let wel op: dit is geen selectief middel en zal alles doden waarmee het in aanraking komt.
Gebruik een stikstof-rijke meststof in het voorjaar.
Gelukkig is dit onkruid gevoelig voor alle selectieve onkruidverdelgers en is het zo gemakkelijk te bestrijden in het gazon. Spuiten met een selectief middel, speciaal voor gazons, zal dit onkruid afdoden."

(Sommige onkruiden breiden zich alleen maar uit als je ze uittrekt, in dat geval kun je beter vooral veel maaien zodat je de planten uitput.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Glyfosaatverdelger is in Nederland verkrijgbaar onder de naam Roundup. In België heet het Panic. Prima advies trouwens.
Met een gazon pleeg je roofbouw op de grond, door het telkens weer kort afmaaien en weer aangroeien is veel voedsel nodig, als dit op raakt( Vooral stikstof), krijgen andere planten die daar van nature horen te groeien en minder stikstof nodig hebben, weer kansen, zou je helemaal nooit meer mesten dan gaat het meeste gras weg en komen er wilde planten voor terug.
Onderhoud van een gazon betekent dus altijd maar weer mest en kalk toevoegen om deze onnatuurlijke situatie te handhaven.
Indien het ook nog eens lange tijd te weinig regen valt, groeit ook het gras niet meer, op de open plakken komen nu onkruiden die wel tegen droge grond kunnen, zoals duizendblad.
Om het voor het duizendblad weer ongunstiger te maken, moet je gaan bemesten en sproeien als het droog is, hierna zal het gras het duizendblad weer verdringen.

Leuke toevoeging: in het voorjaar eet ik iedere dag een blaadje van het duizendblad om mijn hooikoorts tegen te gaan, daar heb ik nu bijna geen last meer van (90 % minder).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet je grasmaaisel niet altijd afvoeren maar mulchen, want iedere keer als je je zak gras leegmaakt maak je je grond armer, sowies ook je gras niet te kort afmaaien en zeker niet als het warmen droog is, dan wordt het namelijk geel...beetje stikstof toevoegen kan geen kwaad, maar ik zeg altijd maar, als je gazon maar groen is, al is het klaver of duizendblad...