hoe komen er maden in het gazon????

Vanmiddag ontdekte ik maden in het gazon, op een plek waar het gras toch al niet goed wilde groeien. Zijn die maden de oorzaak dat het gras zo slecht is of komen die maden juist ómdat het gras slecht is.
Soort kip-en-het-ei vraag dus....
Ik heb de bovenste laag van het gras eraf geschept (waar ik de griezeltjes zag krioelen) en opnieuw ingezaaid. Hoe voorkom ik herhaling van deze madeninvasie ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.5K

Het beste antwoord

Het kunnen emelten zijn, de larven van langpootmuggen. Die maken kale, ronde plekken in het gazon.
Engerlingen, larves van de meikever, maken plekken die niet rond zijn, waar verdord gras gewoon blijft staan.
In de bronnen staan ook tips hoe je ze kunt bestrijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het kunnen inderdaad emelten zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
Emelten zijn de larven van de langpootmug. Deze bodemparasiet is een grijze pootloze larve en kan een lengte hebben van 4 à 5 cm. De grijze maden vreten vooral 's nachts aan de wortels en de stengelbasis. Ze kunnen ernstige schade aanbrengen in gazons, ook jonge planten in de moestuin of perkplanten kunnen worden aangetast. De schade van de emelt is te herkennen doordat de kale, cirkelvormige plekken van binnenuit naar buiten toe steeds groter worden.

De emelt heeft 1 cyclus per jaar. De volwassen langpootmug legt in augustus-september eitjes in het gazon. Hieruit ontwikkelen zich dan de emelten die de wortels van het gazon en/of de planten kaal vreten. In de zomer kan het gazon op meerder plekken geelbruin verkleuren. In augustus verpoppen de larven zich en kan de cyclus herbeginnen.
Voor de bestrijding van bovenstaande bodeminsecten heeft u de werkzame stof chloorpyrifos nodig.
Het product Pychlorex 5G (8353/B) is een strooikorrel met als werkzame stof 5% chloorpyrifos.